مدل بندی ارتباط بین دارایی های نامشهود و عملکرد شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

قسمتی از متن پایان نامه :

2-2-1- تاریخچه دارایی­ های نامشهود و اهمیت این دارایی ­ها

دارایی­های نامشهود از سال­های بسیار دور وجود داشته­اند. نخستین ساکنین غارهای ماقبل تاریخ، نوعی از دانش فوق­العاده ارزشمند (برپا کردن آتش) را دارا بودند. این دانش یک نوع چگونگی انجام کار[1] می باشد که خود دارایی نامشهود می باشد. جوامع اولیه کشاورزی که در آن افراد به کشاورزی اشتغال داشتند نیز، دارای سرمایه سازمانی ارزشمندی بودند. کوشش­های جمعی این افراد یک دارایی نامشهود را ایجاد کرده بود. همچنین افرادی که الفبا، تقویم و یا سیستم اعداد را خلق کرده­اند، نخستین سرمایه­گذاران دارایی­های نامشهود بسیار مهمی بوده­اند (کوهن، 2005: 9).

با گذشت زمان محیط اقتصادی سنتی با ثباتی شکل گرفت که سرمایه فیزیکی و نیروی کار عوامل اصلی تولید بودند. اقتصاد در قرن­های 19، 20 و 21 به ترتیب بر مبنای کشاورزی، صنعت و دانش بنا گردید. در حسابداری، از دهه 1840 تا اوایل دهه 1980 ارزش یک شرکت از طریق دارایی­های مشهودی بدست می­آمد که در ترازنامه­ها گزارش می­شدند (ایکس­کایو، 2009: 20). در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1900 میلادی بسیاری از شرکت­ها، به ویژه شرکت­های در سطح جهانی، دریافتند که مهم­ترین مساله در راستای سودآوری و کسب و کار آن­ها، رقابت، به ویژه رقابت در سطح جهانی، بود (نمازی،1391: 16). با تغییر وضعیت و جهانی­سازی، قانون­زدایی[2] و فناوری­های اطلاعات و ارتباطات جدید، محیط اقتصادی نامطمئن و متلاطمی را ایجاد کرده که رقابت در آن شدید می باشد و شرکت­ها تنها با نوآوری و رسیدن به مزیت رقابتی[3] می­توانند ادامه حـیات دهند. با افزایـش رفاه افراد در محیطی این چنین، مصرف­کنندگان در تشخیص محصولات و کیفیت آن­ها خبره و ماهر شده­اند و استراتژی­های مبتنی بر رقابت قیمتی در این محیط دیگر کارآ نیست و شرکت­ها برای فرق و نوآوری در محصولات و کسب و نگهداری سهم بازار بایستی بر استراتژی­های غیر قیمتی تاکید کنند. این تاکید باعث شده که اقلام غیرمادی، نامشهودها و دانش جزیی از عوامل موفقیت شرکت­ها شدند. در این حالت، شرکت­ها تنها زمانی می­توانند به مزیت رقابتی پایدار دسترسی یابند که توانایی فرق محصولات خود را توسعه دهند و منبع تغذیه این توانایی، منابع نامشهود می باشد (هال[4]، 1992: 135). مهم­ترین عامل در گذار از این دوره، تغییر فلسفه مدیران بود تا بتوانند عوامل مهم به وجود آمده را با یکدیگر تطبیق دهند (نمازی، 1391: 17). در حالی که ثروت در قرن بیستم از دارایی­های مشهود حاصل می­گردید، در قرن بیست و یکم، از دارایی­های نامشهود حاصل می­گردد (دراکر، 1994: 69).

در حال حاضر رشد سرمایه­گذاری­ها در دارایی­های نامشهود روزافزون می باشد. طبق برآوردهای انجام شده سرمایه­گذاری در این دارایی­ها، به گونه مثال در آمریکا، تقریباً معادل سرمایه­گذاری در دارایی­های مشهود و برابر با 1 ترلیون دلار در سال می باشد (لو، 2002: 35). همچنین در ژاپن نیز سرمایه­گذاری در دارایی­های نامشهود در سال­های 2001 تا 2005 بیش از 85% رشد داشته می باشد. این سـرمایه­گذاری­ها محـرک مهمی در رشد شرکت هستند، به طوری که در سال­های مذکور در ژاپن باعث 15% رشد در این شرکت­ها شده می باشد (التیویجری[5]، 2009: 27).

[1] – Know-How

[2] – Irregularity

[3] – Competetive Advantage

[4] – Hall

[5] – Al-Twaijry

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف پژوهش:

با در نظر داشتن سوال­های مطرح شده در بخش­های پیشین، اهداف این مطالعه به تبیین زیر می باشد:

  • مطالعه اهمیت گزارشگری دارایی­های نامشهود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،
  • اندازهگیری اقلام “نامشهود ثبت نشده” شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با در نظر داشتن ارزش بازار این شرکت­ها،
  • مطالعه تاثیر ارزش اقلام “نامشهود ثبت نشده[1]” بر عملکرد شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،
  • مطالعه تاثیر دارایی­های “نامشهود ثبت شده” بر عملکرد شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،
  • ارائه پیشنهادهایی در خصوص شناسایی و یا عدم شناسایی اقلام نامشهود و اصلاح عملیـات گزارشـگری شـرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.
  • مدل­بندی ارتباط بین دارایی­های نامشهود و عملکرد به مقصود پیش­بینی عملکرد.

این اهداف هم برای کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و هم برای هر صنعت دنبال خواهد گردید.

[1]– Unregistered Intangibles

مدل بندی ارتباط بین دارایی های نامشهود و عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

پایان نامه - تز - رشته حسابداری


دیدگاهتان را بنویسید