عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه ارتباط بین اجتناب مالیاتی با گزارشگری مالی متهورانه در شرکت ‎های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر

قسمتی از متن پایان نامه :

2-5-2- اندازه گیری فرار مالیاتی در ایران

در سال های اخیر، در بعضی از کشورها، دولت ها و محققان کوشش در اندازه گیری اندازه فرار مالیاتی، برای مالیات های خاص و نیز برای کل سیستم مالیاتی داشته اند. لیکن اندازه گیری اندازه دقیق فرار مالیاتی در کشور ایران، با مشکلاتی روبه رو بوده می باشد که از اهم موانع در راه تخمین فرار مالیاتی می توان به موارد زیراشاره نمود:

1- ناتوانی در بهره گیری از روش های مستقیم اندازه گیری ( زیرا که مردم مقادیر فرار مالیات شان را ابراز نمی‎کنند).

2- انجام نشدن پژوهش جامع در مورد اندازه فرار مالیاتی در هر یک از شاخه های مشمول مالیات در ایران.
3- تفاوت تعاریف بین المللی مالیات با تعاریف مالیات در ایران، به نحوی که بعضی از درآمدهایی که در ایران جزو درآمدهای مالیاتی محسوب نمی گردد، در سایر کشورها سهم عمده ای از درآمدهای مالیاتی را به خود اختصاص داده می باشد.

4-عدم تطبیق آمارهای مراکز مختلف

5-محرمانه بودن اطلاعات مربوط

اما با این حال به دلیل آثار سوئی که فرار مالیاتی بر اقتصاد کشور دارد، به توجه و مطالعه بیشتری در این زمینه نیاز می باشد. به گونه کلی، فرار مالیاتی سبب می گردد که درآمدهای مورد نیاز دولت برای هزینه های دولت تامین نگردد و در نتیجه خدماتی که دولت می بایستی آن را فراهم سازد، در حد مورد نیاز و باکیفیت ارائه نشود. (مجله حسابرس بهار 1390 )

2-5-3- کارت بازرگانی، کد اقتصادی و فرار مالیاتی

یکی از عوامل مؤثر بر فرار مالیاتی در ایران که به همان بحث ضعف قوانین و مقررات بر می گردد، سوء بهره گیری از کارت بازرگانی و کد اقتصادی توسط فرصت طلبان می باشد. براساس ماده (169) مکرر قانون مالیات مستقیم مصوب 3/12/1366 با آخرین اصلاحات مصوب 27/11/1380، سازمان امور مالیاتی کشور مجاز شده می باشد برای اشخاص حقیقی و حقوقی کارت اقتصادی صادر کند. شایان ذکر می باشد از سال 1371 و به دنبال ارائه لایحه مالیات بر ارزش افزوده، بحث کارت اقتصادی هم مطرح گردید. اجرای سیستم مالیات بر ارزش افزوده در صورتی امکان پذیر می باشد که تمامی مؤدیان شناسایی شوند و لازمه این کار بهره گیری از سیستم های مکانیزه در تمامی امور می باشد. به این ترتیب برای این که شناسایی مؤدیان به آسانی صورت گیرد مقرر گردید تا به هر مؤدی یک کد اقتصادی اختصاص یابد که البته قبلاً کدپستی و کد ملی مطرح بودند. در آن دوره مقرر گردید تا اختصاص کد اقتصادی همراه با اجرایی شدن مالیات بر ارزش افزوده آغاز گردد و برای شروع، تصمیم گرفته گردید تا 1000 شرکت مهم، کد بگیرند. بر این اساس، آن دسته از مؤدیان مالیاتی که توسط وزارت دارایی اسامی آنها اعلام می گردد بایستی کد اقتصادی می گرفتند و اگر مبادرت به این کار نمی کردند، بایستی بخشی از ارزش معامله انجام شده را به عنوان جریمه پرداخت می کردند. اگر مؤدی برای بار دوم از گرفتن کد امتناع می نمود، فعالیت او تعطیل می گردید و… .

به این ترتیب، کد اقتصادی منشاء ایجاد یک بازار کاذب گردید و گرفتن و اجاره دادن آن شغلی برای سودجویان گردید. مثلاً شرکت ها به نام کارکنان خود کد اقتصادی می گرفتند و معاملات خود را بدون اینکه در جایی ثبت کنند، انجام می دادند و وزارت دارایی هم کاری نمی توانست انجام دهد. دلیل آن هم این بود که کد به نام افراد دیگری بود که عموماً اموالی برای توقیف کردن نداشتند. این بازار به حدی رونق گرفت که نرخ معاملات نیز براساس با کد و بدون کد اقتصادی انجام می گردید. به علاوه، از آنجا که بعضی مؤسسات از پرداخت مالیات معاف بودند، بعضی از بازرگانان با تبانی با چنین مؤسساتی، از کد اقتصادی آنها برای معاملات خود بهره گیری می کردند. علاوه بر اینها، صدور بعضی دستورالعمل ها و بخشنامه ها مانند دستورالعمل شماره 43048/3528-211 مورخ 29/7/1381 مبتنی بر عدم دریافت مالیات علی الحساب از واردکنندگان دارای کارت بازرگانی که با هدف همراهی با بازرگانان واقعی در هنگام ورود کالا به کشور و جلوگیری از افزایش قیمت کالاها صادر گردید، به سوء بهره گیری بیشتر از کارت ها و فرار مالیاتیدامن زد. بعدها، برای جلوگیری از سوء بهره گیری های بیشتر، برای اخذ کد اقتصادی، محدودیت هایی پدید آمد. به این ترتیب که مثلاً اخذ کد اقتصادی منوط به داشتن مغازه و محل کسب و… بود و از آنجا که بعضی بازرگانان و تجار نمی توانستند کد اقتصادی دریافت کنند، اعتراض ها شروع گردید.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

در این حال، بعضی از گزارش های رسمی و غیر رسمی حاکی از فرار مالیاتی بسیار بالا فقط از ناحیه سوء بهره گیری از کد اقتصادی می باشد و به این ترتیب به نظر می ر سد، مسئولان امر بایستی در اجرای سریع تر طرح جامع مالیاتی یا نظام مالیات برارزش افزوده، گام های اساسی بردارند. (احمدی و همکاران 1387)

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 سوالات اصلی پژوهش:

مالیات یکی از راه های جریان وجوه نقد از سوی مالکان بسوی دولت می باشد و بدین طریق بخش قابل توجهی از منابع و نقدینگی مالکان به دولت انتقال پیدا می کند که این موضوع منجر به کاهش بازده سرمایه گذاران خواهد گردید. مدیریت مودیان حقوقی جهت جلوگیری از انتقال منابع و کاهش بازده مالکان که نهایتاً منجر به کاهش انگیزه سرمایه گذاری آنان خواهد گردید. اقدام به اجرای برنامه های اجتناب مالیاتی می نمایند تا از این طریق ثروت سهامداران را افزایش دهند. جهت مخفی نگه داشتن درآمد مشمول مالیات واقعی، مدیران اغلب کوشش می کنند که اهداف اصلی برنامه های اجتناب مالیاتی روشن نباشد. ابهام و عدم شفافیتی که همراه با اجرای برنامه های اجتناب مالیاتی به وجودمی آید می تواند برای افراد برون سازمانی یک حفاظ و فضای امنی را ایجاد کند. در این پژوهش بدنبال یافتن پاسخ برای این سوالات هستیم که آیا واحدهای تجاری که دارای گزارشگری مالی متهورانه هستند، اجتناب مالیاتی بیشتری نسبت به شرکتهایی که دارای گزارشگری مالی غیرمتهورانه هستند خواهند داشت؟

مطالعه ارتباط بین اجتناب مالیاتی با گزارشگری مالی متهورانه در شرکت‎ های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادر

پایان نامه - تز - رشته حسابداری