دانلود تحقیق و پروژه

سامانه پژوهشی – راهکارهای توسعه توریسم درمانی در مشهد- قسمت ۱۸

این عوامل بیشتر ناشی از کمبود قوانین حمایتی در کشورهای در حال توسعه است .
محدودیت در ورود و عملکرد ارایه کنندگان خدمات سلامت خارجی
محدودیت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش سلامت و یا بخش های مرتبط
قوانین بیمه ای، آموزش و ارتباطات از راه دور
فقدان چارچوب های قانونی امکان پیگیری های قضایی خطاهای پزشکی
امکان حفظ اطلاعات خصوصی افراد
استانداردهای پایین ارایه خدمات درمانی
افزایش رقابت در بازار

۲-۴-۴ پیش بینی آینده توریسم درمانی در جهان

مطالعات نشان می دهد که در حال حاضر توریسم درمانی در بازاری به وسعت جهان به سرعت در حال رشد می باشد. همچنین برخی از عوامل مهم در عرضه و تقاضا بیانگر آن است که بازار گردشگری درمانی به توسعه خود در سال های آینده ادامه خواهد داد.(جباری،۱۳۸۷)
روند دموگرافیک(جمعیتی)
مسن شدن جمعیت دنیا، تقاضای مراقبت های بهداشتی را به طور عام در آینده افزایش خواهد داد. بیشتر نظام های سلامت جهان در حال حاضر پاسخگوی نیازهای سلامتی رو به رشد شهروندانشان نمی باشند. بنابراین این امر موجب خواهد شد تا بیشتر مردم این کشورها برای درمان های ارزان تر و یا بهتر به خارج از کشور سفر کنند. تا سال ۲۰۱۵ میلادی افزایش تعداد جمعیت فرزندان جنگ موجب تضعیف بیشتر خدمات سلامت خواهد شد. با بیش از ۲۲۰ میلیون فرزند جنگ، در کشورهای آمریکا، کانادا، اروپا، استرالیا و نیوزلند بازار قابل توجهی برای مراقبت های پزشکی ارزان قیمت و با کیفیت بالا به وجود خواهد آمد.
روند سبک زندگی
ادامه تقاضا برای داشتن سبک زندگی سالم، به عنوان محرکی برای توسعه گردشگری درمانی در آینده عمل خواهد کرد. همان گونه که کمیسیون مسافرت اروپایی در گزارش خود با عنوان «روند گردشگری در اروپا در سال ۲۰۰۵ و بعد از آن» اشاره کرده است که آگاهی بهداشتی نسبت به گذشته بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد. اگرچه افزایش آگاهی بهداشتی تاثیری بر حجم تقاضای گردشگری نخواهد داشت، اما این مساله مطمئنا تصمیم گیری در خصوص مقاصد گردشگری و نوع رفتارهایی که در زمان تعطیلات اتفاق می افتد، را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابر این نتایج امر برای بخش گردشگری عبارتند از :
– مقاصدی که از وضعیت بهتری برخوردارند بیش از پیش و به سرعت از لیست مقاصد گردشگری حذف خواهند شد.
– تقاضا برای تعطیلات آفتابی به تنهایی بیش از پیش کاهش پیدا خواهد کرد.
– به طور عام تعطیلات فعال- تعطیلاتی که با فعالیت فیزیکی همراه می باشند- افزایش خواهند یافت و تقاضا برای تسهیلاتی که بر مبنای این نوع از تعطیلات قرار دارند نیز به شدت افزایش خواهد یافت.
– تقاضا برای محصولات«تندرستی» نظیر اسپاها و مراکز تناسب اندام افزایش خواهد یافت.
جهانی شدن نظام های مراقبت های بهداشتی
بازار مراقبت های بهداشتی به طور روزافزونی به سوی تجارت آزاد و رقابت، در حال گشوده شدن است. بنابراین موسسات بهداشتی و مصرف کنندگان انتخاب بیشتری برای خریداری مراقبت های بهداشتی با قیمت و یا کیفیت مناسب دارند. برخی نگرانی ها از جهانی شدن بازار مراقبت های بهداشتی مشکلات پیچیده ای با عنوان قوانین ایجاد خواهد کرد که این امر موجب تضعیف مراقبت های بهداشتی در برخی از کشورها خواهد شد، اما شاخص هایی وجود دارند که با افزایش تعداد مصرف کنندگانی که قادر به مسافرت برای درمان می باشند، این روند ادامه پیدا خواهد کرد. خریداری مراقبت های پزشکی برای آمریکایی ها که تخمین زده می شود ۴۳ میلیون نفر بدون پوشش بیمه درمانی و ۱۲۰ میلیون نفر بدون پوشش بیمه دندان پزشکی در این کشور به سر می برند و احتمالا این آمار در هزینه رو به افزایش است، جذاب خواهد بود.
همان طور که مصرف کنندگان مراقبت های بهداشتی بیشتر به مسافرت می روند احتمالا ساختار مراقبتهای بهداشتی جدیدی شکل می گیرد. شیلینگرین(Chilingerian) و سویج(savage) به این نکته به شکل زیر اشاره کرده اند. برای برخورد با فرصت ها و چالش های جهانی، سازمان های مراقبت های بهداشتی دو استراتژی متفاوت را می توانند به کار گیرند :
– ایجاد مراکز مراقبت های بهداشتی بین المللی با استانداردهای جهانی
– سازماندهی و تمرکز بر ایجاد یک مرکز مراقبت بهداشتی چند ملیتی
راهبرد نخست که منجر به توسعه بازار توریسم درمانی می شود و لازمه راهبرد دوم، ایجاد شبکه های مراقبت بهداشتی چند ملیتی و یا سازمان های مراقبت بهداشتی چند ملیتی است. شواهد نشان می دهد که گزینه توسعه توریسم درمانی برای تعداد بیشتری از کشورها جذابیت دارد و این امر در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
پایگاه های مراقبت بهداشتی
جهانی شدن بازار مراقبت های بهداشتی باید به این شکل نیز دیده شود که تعداد پایگاه های کلیدی می توانند شکل بگیرند که این پایگاه ها، درمان های گسترده و متنوعی- با توجه به تعداد زیاد متخصصان پزشکی، منابع انسانی فراوان، مراکز R&D (تحقیق و توسعه) و صنایع دارویی که در اختیار دارند- را فراهم کنند. تعدادی از کشورها به فکر ایجاد پایگاه های منطقه ای هستند و بعضی از سازمان های پیشرو در مناطقی از آسیا نظیر سنگاپور، بانکوک و کوالالامپور در حال ایجاد چنین پایگاه هایی هستند. احتمالا این روند در آینده در کشورهای در حال توسعه ادامه می یابد. کشورهایی که توسعه توریسم درمانی، فواید متعددی نظیر ارتقاء سطح مراقبت های بهداشتی، افزایش درآمد صادراتی و توسعه منابع انسانی را برای آنها در بر خواهد داشت.
سرمایه گذاری مشترک، نشان تجاری

یک مطلب دیگر:   دسترسی به منابع مقالات :بررسی عوامل موثر بر عملکرد منابع انسانی شاغل در وزارت امور اقتصادی و دارایی ...

دانلود کامل پایان نامه در سایت pifo.ir موجود است.

r/>توسعه صنعت توریسم درمانی نیازمند مبالغ زیاد سرمایه گذاری است، بنابراین جای تعجب ندارد که بسیاری از کشورها ساختارهای همکاری مناسبی برای سرمایه گذاری در این زمینه باشند. احتمالا مشارکت بخش خصوصی و دولتی و همچنین سرمایه گذاری در بخش خصوصی به طور روز افزونی برای توسعه این شاخه از گردشگری به کار گرفته خواهد شد. در حال حاضر نشانه هایی دال بر تشکیل زنجیره توریسم درمانی در بخش خصوصی دیده می شود. این روند با ایجاد نام تجاری در این صنعت که به معنای دستیابی به خدمات با کیفیت خواهد بود، حمایت خواهد شد. یکی دیگر از الگوهای توسعه توریسم درمانی که در حال ظهور است، استفاده از لیزینگ می باشد. به عنوان مثال، شرکت هلدینگ پنتای(pantai) که یک فراهم کننده مراقبت های بهداشتی در مالزی است، سرمایه گذاری ۴۰ میلیون رینگت مالزی(۸/۸ میلیون دلاری) را برای عملیات توریسم درمانی اش مورد هدف قرار داده است. این توسعه از طریق موافقتنامه لیزینگی که با شرکت گروه مراقبت های بهداشتی پارک وی سنگاپور دارد، تامین خواهد شد. این موافقتنامه به ارزش ۲۰ میلیون رینگت مالزی و در طی ۱۲ سال پرداخت خواهد شد.
راه حل های بخش دولتی
روند دیگری که در حال شکل گیری است، گسترش توافقنامه های دو جانبه بین دولت ها و فراهم کنندگان خدمات سلامت بخش خصوصی است. برای مثال در کشور انگلستان شرکت های زیادی در حال تاسیس هستند که کارشان سازماندهی مسافرت درمانی به مقصد ترکیه، کاستاریکا و هند است. این شرکت ها در تماس مستقیم با بیمارستان های این کشورها هستند.
بازاریابی
در سال های اخیر، توسعه سایت های اینترنتی که مرتبط با توریسم درمانی است، ملموس شده است. البته بیشتر این سایت ها خدمات یک تامین کننده و یا یک مقصد درمانی را معرفی می نمایند. احتمالا در آینده روند این سایت ها به سمت معرفی خدمات متنوع تر و مقاصد گوناگون تغییر خواهد یافت، فراهم آوردن امکان «وان- استاپ- شاپ» برای توریسم درمانی، کلید موفقیت برای دستیابی به چنین درگاهی منوط به توانایی آنها برای تضمین کیفیت خدمات ارایه شده در کشورهای مقصد و ارتقای خدمات پشتیبان در کشورهای محل اقامت توریسم درمانی است. دولت ها نیز به طور روزافزونی در بازاریابی توریسم درمانی مشارکت می نمایند. به ویژه از طریق وزارت بهداشت یا دیگر سازمان های رسمی که به دنبال ایجاد ارزش افزوده برای محصولات توریسم درمانی هستند. از جمله، اعزام پزشکان مجاز و یا نمایندگان کلینیک ها از کشورهای درحال توسعه به کشورهای منتخب برای کمک به بیماران به منظور برقراری ارتباط با بیمارستان های بالقوه و یا دیگر مراکز درمانی. برخی از این گروه های بازاریابی برای ارتقای توریسم درمانی در نمایشگاه های تجاری شرکت می کنند و به نظر می آید که این روند در آینده گسترش یابد. برخی کشورها مانند اردن، در سفارتخانه های خود به منظور توسعه گردشگری درمانی قرار ملاقات هایی را در نظر می گیرند.
پرداخت هزینه های توریسم درمانی
در حال حاضر هزینه های مسافرت جهت درمان توسط خود بیماران پرداخت می شود. در آینده، جهانی شدن بازار مراقبت های پزشکی، احتمالا منجر به افزایش توافق های بیمه ای برای پوشش هزینه های مراقبت های بهداشتی خارج از کشور خواهد شد، این پدیده مسافرت بیماران بین کشورهایی که این چنین توافق هایی با یکدیگر دارند را افزایش خواهد داد و در عین حال موجب بروز محدودیت هایی برای کشورهایی می شوند که چنین هزینه هایی را پوشش نمی دهند. در کوتاه مدت، این پدیده موجب قوت گرفتن سفرهای منطقه ای توریسم درمانی به دلیل وجود مناسبت های موجود بین کشورهای منطقه مورد نظر خواهد شد مثلا در منطقه اتحادیه اروپا.
ائتلاف و تخصص گرایی
شواهد نشان می دهد که کشورهای زیادی سعی دارند تا با افزودن بر وسعت ارائه خدماتشان در توریسم درمانی، سهم خود را از این بازار افزایش دهند، اما در هر حال کشورهایی که علاقمند به حضور در این بازار هستند، باید محصولات پایه توریسم درمانی را در کشورشان فراهم نمایند. تمایل داشتن خدمات گردشگری درمانی توام با خدمات گردشگری تندرستی در برخی از کشورهای دیگر به این معناست که در آینده مرزهای بین این دو بخش کمتر قابل تشخیص خواهند بود. در عین حال در برخی از مقاصد، تخصص های بیشتری فراهم می آید، همان گونه که کیفیت خدمات در مقاصد، رشد بیشتری می یابد. این امر به ویژه برای کشورهایی که قادر نیستند خدمات با هزینه پایین و یا کیفیت بالا ارائه نمایند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سطح قابل قبولی از تخصص در یک یا دو زمینه مهم توریسم درمانی به چنین مقاصدی، این امکان را خواهد داد تا با سرمایه گذاری منطقی با تامین کنندگان پیشرو بطور موثر رقابت کنند.

You may also like...