۱۱ قدم برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی

۱۱ قدم واسه تدوین روش هدف دار بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا امروزه یکی از بهترین روش ها واسه جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت حساب می شه و طبق پیش بینی ها این روش هدف دار موجب رشد نمایی اطلاعات و محتوا در فضای اینترنت در زمان حال و آینده می شه. مهم نیس که کار و کاسبی شما خصوصی، دولتی یا حتی خیریه باشه، هر نوع کار و کاسبی ای مخاطبان خاص خود رو داره. افراد معمولا از راه موتورهای جستجو وارد سایت ها شده و واسه به دست آوردن جزییات بیشتر در مورد اجناس و خدمات مورد نیازشون تحقیق می کنن. شما باید محتوایی تولید کنین که بتونه در بازدید کنندگان سایتتون ایجاد اعتماد کرده و اونا رو تشویق به خرید از شما کنه.

خیریه

با گسترش کاربران اینترنت و بازاریابی و تبلیغ هر چی بیشتر کسب و کارا در فضای وب، رسوندن محتوا به دست مخاطبان و جلب کردن توجه اون ها کاری سخت شده. واسه اینکه محتوای تولیدی شما بتونه جای خود رو در این انبوه اطلاعاتی باز کنه، می بایست روش هدف دار محتوایی درستی تدوین کنین. هدف از این کار ایجاد تفاوت میان شما و رقیبانتانه. در ادامه ۱۱ قدم واسه تدوین یه روش هدف دار بازاریابی محتوایی موثر رو توضیح می دیم.

این اهداف باید هم جهت با اهداف مربوط به کسب وکار، خدمات، اجناس و برند شما باشه. عادی ترین اون ها عبارتند از:

  • حامی برند شما باشه.
  • مشتریان سرنخ یا بالقوه (Lead) تولید کنه.
  • با ارائه محتوای مورد علاقه مشتریان، منتهی به فروش و حفظ مشتریان بیشتری شه.

۲. شناخت مخاطبان در بازاریابی محتوایی

تا زمانیکه محتوا مناسب مخاطبان هدف تولید نشده باشه، عواقب خوبی بدست نمیاد. وگرنه مخاطبان با محتوای تولیدی شما رابطه برقرار نکرده و اون طور که باید در سایت و شبکه های اجتماعی شما به تعامل نخوان پرداخت. خود رو محدود به مصرف کنندگان پایانی نکنین و به پشت این مرز فکر کنین. معمولا افراد قبل از خرید پایانی مدت زیادی رو به تحقیق می پردازند و حتی پس از عزمشونو جزم کردن هم خرید خود رو تا چندین ماه به تعویق می اندازند. شما باید به درک مناسبی از همه بخش های قیف فروش شرکت خود برسین و بدونین که افراد چیجوری با شرکت شما آشنا شده و پس از پیمودن چه مراحلی به مشتری پایانی شما تبدیل می شن.

۳. برندینگ محتوا

به بازاریابی محتوای خود وجه و شخصیتی بدین که مربوط به برندتون باشه. واسه این کار نکات زیر رو به کار گیرید:

  • از رنگ برند خود در طراحی سایت و تولید محتوا استفاده کنین.
  • از فونت مشخصی واسه تولید محتوا و کلا متون سایت خود استفاده کنین.
  • از زبون و لحن خاص خود واسه تدوین متون اصلی سایتتون استفاده کنین.
  • از ” نشون ” های چشمی مانند لوگو شرکت خود در سایتتون استفاده کنین.

۴. شناخت علاقه مندی محتوایی مخاطبان هدف

همیشه یادتون باشه که بازاریابی محتوا مربوط به چیزهای مورد علاقه و سلایق شما نمی شه، بلکه مربوط به اطلاعاتیه که مخاطبان هدف شما دوست دارن و بدنبال اش هستن.

در مورد اجناس و خدمات خود به مشتریان تون اطلاعات روشن بدید.

در سایت خود به سوالاتی که مشتریان و مخاطباتون و … دارن جواب بدید. رسیدن به این سوالات خیلی راحت از راه پرسنل خدمات مشتریان یا بخش فروش در دسترسه.

۵. بازگو کردن داستان شرکت

یکی از ضعف های کار و کاسبی های ایرونی نداشتن داستانه! اینکه شرکت کار خود رو از کجا شروع کرده و در راه به چه موفقیت هایی رسیده. آدم از اول تاریخ آدمی به داستان و داستان گویی علاقه داشته و میشه از همین نکته واسه بهتر شدن بازاریابی اجناس و خدمات شرکت ها استفاده کرد. در ادامه ۴ پیشنهاد به درد بخور در این مورد آمده:

  • از ارائه زیادتر از اندازه حقایق آماری و نمودارها دوری کنین، چون مردم اون ها رو فراموش می کنن. عوضش به داستان شرکت خود و راه بازگو کردن اون فکر کنین.
  • گذشته شرکت خود رو بازگو کنین. داستان هایی از گذشته رو پیدا کنین که مربوط به موسسان شرکت یا کار و کاسبی و منطقه جغرافیایی شماس.
  • گذشته اجناس خود رو نشون بدید. این واسه تشویق خریدارن به اینکه اجناس شما رو انتخاب کنن بسیار لازمه.
  • داستان های کارکنان یا مشتریان خود از محصولاتتون رو جمع آوری کرده و در فرصت های مناسب و به روش های جور واجور بازگو کنین.

۶. تنوع بخشیدن به فرمت محتوا

مخاطبان شما از جهت چگونگی مصرف اطلاعات با همدیگه فرق دارن و همین امر منتهی به تنوع در فرمت اطلاعات مصرفی اون ها می شه. طبق اصول NLP (برنامه ریزی عصبی کلامی) آدما ۳ کانال ارتباطی جور واجور دارن که عبارت از: ۱- چشمی ۲- شنیداری ۳- لمسی هستن. در واقع ممکنه فردی از راه خوندن مطلبی رو بهتر درک کنه و کس دیگه ای با شنیدن اون، پس رعایت تنوع در فرمت محتوا بسیار مهم بوده و  ۴ نکته زیر می تونه شما رو در این کمک کنه:

  • از مقالات استفاده کنین. متن عادی ترین فرمت محتوا حساب می شه.
  • با نمایش تصاویر جذاب توجه مخاطبان تون رو جلب کنین.
  • از اجناس خود ویدیو کلیپ، فایل فلش و … کوتاه بسازین.
  • از صوت استفاده کنین، مانند: پادکست های صوتی آموزشی.

۷. تدوین تقویم تولید محتوا

واسه اینکه تولید محتوای شما براساس نظم مشخصی باشه و بتونین موندگاری رو در تولید اون رعایت کنین، باید یه تقویم یا برنامه وقتی واسه اون تدوین کنین. ۴ نکته زیر می تونه راهگشای مشکل شما باشه:

  • در همه اتفاق های مربوط به کار و کاسبی تون برنامه ای واسه تولید محتوا بذارین.
  • نسخه های متنوعی از یه محتوای تولیدی جفت و جور کرده و در زمان های جور واجور منتشر کنین.
  • تولید محتوا از بقیه منابع رو در برنامه خود بذارین، مانند تولید محتوا از کتاب ها، مطبوعات و مقالات سایت های معتبر
  • کارکنان خود رو در تولید محتوا مشارکت بدید و محتوای بدست اومده رو در بخشی از برنامهآپدیت خود بذارین.

۸. توجه به جذابیت محتوا

هر چقدر هم که محتوای شما به درد بخور باشه بدون جذابیت کافی واسه مخاطبان هدفتون، نمی تونه مشتریان بالقوه رو به مشتریان پایانی تبدیل کنه. واسه افزایش جذابیت مقالات خود حتما باید از فوت وفن های ژورنالیستی به اندازه کافی استفاده کنین، تا مخاطبان انگیزه کافی واسه خوندن مقالات شما رو به طور کامل داشته باشن. واسه انجام این کار به ۵ نکته زیر توجه کنین:

  • تلاش کنین اشتباهات تایپی و دستوری خود رو به کمترین حد ممکن برسونین، چون این به اعتبار شما صدمه می زنه.
  • عناوین مقالات خود رو طوری بنویسین که نظر مخاطبان رو جلب کنه. یادتون باشه که از هر ۵ نفر تنها ۱ نفر مقاله شما رو پس از خوندن عنوان اون ادامه میده و ۸۰ % باقی مخاطبان از خوندن عناوین بالاتر نمی رن.
  • از عکس های جذاب واسه جلب توجه مخاطبان سایتتون استفاده کنین.
  • تا جایی که می تونین اطلاعات خود رو به آسونترین روش بازگو کنین، تا مخاطباتون بتونن خیلی راحت اون رو بفهمن.
  • از المان های مناسب در طراحی سایت خود استفاده کنین، تا پیدا کردن و درک بخش های مهم مقالات رو واسه مخاطباتون ساده کنه. مانند به کار گیری فونت های پهن یا توپر، و به کار گیری باکس های مناسب واسه جدا کردن جملات مهم در پاراگراف ها.

۹. رعایت اصول سئو محتوا

سایت شما می تونه بهترین محتوای جهان رو داشته باشه، اما اگه کسی نتونه اون رو از راه موتورهای جستجو پیدا کنه فقط وقت خود رو در تولید اون تلف کردین. ۳ نکته کاربردی زیر می تونه کمک زیادی به سئو محتوای تولیدی شما کنه:

  • کلمات کلیدی که مخاطباتون ازش استفاده می کنن رو در مقالات خود به کار گیرید. با استفاده ار وسایل جستجوی کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner یا KWFinder لیستی از ۱۵-۲۰ کلید واژه انتخاب کرده و محتوای تولیدی خود رو روی اون ها متمرکز کنین.
  • در مقالات خود، حتما از کلمات کلیدی موجود در متن به سایت های معتبر دیگه، مانند سایت های علمی یا خبری لینک بدید (لینک سازی خارجی). هم اینکه در جای مناسب به بقیه محتوای سایتتون هم لینک درج کنین (لینک سازی داخلی). حتما دقت کنین که تعداد این لینک ها زیاد نباشه چون بر سئو سایت شما تاثیر منفی میذاره.
  • تموم اجزای محتوای خود رو واسه موتورهای جستجو بهینه سازی کنین، مخصوصا متن توضیحات و کلمات کلیدی واسه اجزای غیر متنی مانند عکس ها و ویدیوها

۱۰. پخش و گسترش محتوا

مطمئن شین که محتوای تولیدی شما به دست مخاطبان هدف سایتتون می رسه، کاملا معلومه اگه مخاطباتون به این محتوای دسترسی نداشته باشن، بازاریابی محتوا بی معنا می شه. ۳ پیشنهاد زیر می تونه واسه شما به درد بخور باشه:

  • محتوای تولیدی تون رو در رسانه های خود به اشتراک بذارین، مانند: سایت، وبلاگ و خبرنامه ایمیلی
  • از رسانه های بقیه استفاده کنین، مانند: نوشتن پست مهمون در بقیه سایت ها یا ارائه محتوا در کنفرانس های در رابطه
  • از شبکه های اجتماعی استفاده کنین. پلت فرم های جور واجور شبکه های اجتماعی مانند: تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و … رو واسه بازاریابی محتوای تولیدی خود به کار گیرید.

۱۱. تحلیل یافته های بازاریابی محتوایی

شما حتما باید یافته های بازاریابی محتوایی خود رو بررسی کنین تا مطمئن شید فروش و سود خوبی عاید شرکت شما شده یا نه، یعنی باید ROI یا بازده سرمایه گذاری فعالیت های خود رو محاسبه کنین. یافته های حاصل از دعوت کننده یا CTAای  سایت خود رو بررسی کرده و پر بازده ترین اون رو مشخص کنین. معیارهای مناسب شرکت خود رو که مربوط به اهداف بازاریابی محتوایی تون باشه رو بررسی کنین. این اهداف می تونه از افزایش تعداد اعضای سایت گرفته تا فروش بیشتر و … باشه. واسه این کار می تونین وسیله تحلیل آمار گوگل آنالیتیکز و روش های تعیین صفحات هدف رو به کار گیرید.

سرمایه گذاری

این نوشته در عمومی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.