نوشته های تازه

۴ قدم مهم برای هک رشد استارتاپ ها

۴ قدم مهم واسه هک رشد استارتاپا

با افزایش تعداد استارتاپا در دنیا و ایران، داشتن استراتژیایی واسه رشد سریع کار و کاسبی های نوپا اهمیت زیادی پیدا کرده. امروزه هک رشد به عنصری لازم واسه رشد سریع کسب و کارا تبدیل شده. در مقاله هک رشد چیه؟ در مورد معنی هک رشد توضیحات کاملی دادیم و گفتیم که یه هکر رشد تنها روی رشد سریع کار و کاسبی متمرکزه و هر روش هدف دار و تصمیمی که میگیره بر مبنای رشده. در این مقاله در مورد ۴ قدم ابتدایی واسه هک رشد استارتاپا توضیحاتی میدیم.

۱. تعیین اهداف قابل رسیدن واسه هک رشد

به جای اینکه در هک رشد کار و کاسبی خود اهداف بزرگی مانند افزایش سریع مشتریان یا پیشرفت یه محصول عجیب رو مورد توجه بذارین، اول یه هدف واحد، کوتاه مدت، قابل رسیدن و جاه طلبانه رو مشخص کنین. این اهداف می تونن مانند موارد زیر باشن:

  • افزایش بازدیدکنندگان صفحه معرفی محصول یا لندینگ سایت به تعداد ۵۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ نفر
  • ایجاد ۱۰۰ -۱۵۰ مشتری بالقوه از راه بازاریابی در شبکه های اجتماعی، تبلیغات اینترنتی، ایمیل مارکتینگ و …
  • افزایش اندازه بازشدن و اندازه کلیک خبرنامه ایمیلی به اندازه ۳٪ – ۵٪
  • افزایش ترافیک وبلاگ تون به اندازه ۱۰٪ و …

این اهداف کوچیک وقتی به درستی اجرا شن تاثیر زیادی در رشد کار و کاسبی دارن. هک رشد کار و کاسبی در اصل وابستگی زیادی به تکنیکای بهینه سازی داره و هر چقدر بهینه سازی در بخش های جور واجور کار و کاسبی بهتر اجرا شه، اثر تجمعی رشد بیشتر می شه.

۲. اندازه گیری و تحلیل آمارها واسه هک رشد

پس از اینکه در قدم اول اهداف مناسبی تعیین کردین و شروع به اجرای اون کردین، باید مرحله به مرحله اندازه رشدتون رو اندازه گیری کنین. شما وقتی می تونین یه فعالیت رو بهینه سازی کنین (مانند طراحی تجربه کاربری سایت، سئو سایت، ایمیل مارکتینگ و …) که اول بازخورد مشتریان و کاربران تون رو دریافت کرده باشین و با تحلیل آمار اون راهکارهایی پیدا کنین. این اقدامات می تونه شامل موارد زیر باشه:

  • سرویس گوگل آنالیتیکز و گوگل وبمستر رو روی سایت خود نصب و راه اندازی کنین. این وسایل رایگان به شما در شناخت فرصتای بهینه سازی سایت، بهبود تجربه کاربری (UX)، افزایش تعامل کاربران و … کمک زیادی می کنن.
  • سئو

  • پا رو بالاتر از نکات عمومی تحلیل آمار سایت بذارین و گوگل آنالیتیکز و گوگل وبمستر رو به طور حرفه ای یاد بگیرین. شما باید خوب بتونین وضعیت سئو سایت تون رو هر هفته چک کنین و صفحاتی که در گوگل جایگاه دارن رو شناسایی کرده و اون رو تقویت کنین. هم اینکه باید بتونین صفحات هدفی واسه سایت تون تعیین کرده و با تحلیل آمار اون در گوگل آنالیتیکز، مبادرت به بهینه سازی اندازه تبدیلش (CRO) کنین.
  • آمار صفحات شبکه های اجتماعی خود رو تحلیل کنین. بعضی از شبکه های اجتماعی مانند: لینکدین، فیسبوک، اینستاگرام (در حالت صفحه بیزینسی)، پینترست و … خود سیستم آمارگیری دارن. وگرنه می تونین از وسایل آمارگیر اختصاصی مانند websta.me و iconosquare.com واسه اینستاگرام استفاده کنین.
یک مطلب دیگر:   خرید دام زنده

قیف فروش از جمله اصطلاحات سنتی در علم بازاریابیه که به طور ساده به پروسه ها و راهی می گن که افراد با کار و کاسبی شما آشنا شده و طی مراحلی به مشتری بالقوه و بعد خریدار پایانی تبدیل می شن. در واقع وقتی هدف هک رشد کار و کاسبی افزایش فروش باشه، باید حتما به بهینه سازی قیف فروش پرداخت. همه این فعالیتا واسه افزایش تعداد مشتریان بالقوه و در آخر فروش انجام می شه.

بهینه سازی قیف فروش در هک رشد استارتاپا اقدامی به طور کامل خلاقانه س که نیاز به شناخت دقیق از اون کار و کاسبی داره، یعنی موسسان کار و کاسبی خودشون بهترین افراد واسه این کار هستن. چون اونا دید واقعی تری نسبت به جریان درآمدی کار و کاسبی و کانالای بازاریابی و فروش دارن، و با کمی تحلیل و ایده پردازی می تونن فرصتای خوبی رو واسه بهینه سازی اون پیدا کنن.

  • برنامه ریزی و اجرای کمپین بازاریابی محتوایی و سئو محتوا، تا از این روش سایت شرکت بیشتر در بالاترین جایگاه نتایج جستجوی گوگل دیده شه و مشتریان بالقوه بیشتری با اجناس و خدماتش آشنا شن.
  • برنامه ریزی

  • طراحی و اجرای کمپین تبلیغات اینترنتی که می تونه شامل تبلیغات بنری، کلیکی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی شه.

در بهینه سازی میونه و انتهای قیف فروش میشه اقدامات زیر رو انجام داد:

  • صفحات لندینگ سایت بهینه سازی شه تا ترافیکی که از گوگل و تبلیغات اینترنتی وارد سایت می شه به بهترین چگونگی تبدیل به مشتری شده و فروش سایت زیاد شه.
  • بهبود طراحی قالب خبرنامه ایمیلی یا ایمیلای تبلیغاتی، به صورتی که اندازه بازشدن، اندازه کلیک و در آخر اندازه تبدیل ایمیل زیاد شه و منتهی به فروش بیشتر اجناس شه.

۴. تحلیل یافته های و تست دوباره فعالیتای هک رشد

از اونجایی که هک رشد بسیار وابسته به بهینه سازی فعالیتای مختلفه، باید پس از دریافت بازخورد و بررسی آمارها، مبادرت به تحلیل یافته های کرد و در آخر این پروسه رو دوباره تکرار کرد. یکی از کلیدی ترین فعالیتا در این مورد تست A/B هستش که موجب می شه به بهترین طراحی سایتی که منتهی به تعامل بیشتر کاربران و افزایش فروش می شه برسیم. واسه مطالعه بیشتر در این مورد حتما مقاله تست A/B چیه؟ رو بخونین.

اجرای ۴ قدم بالا به شما کمک می کنه که فرصتای زیادی رو واسه هک رشد کار و کاسبی خود پیدا کنین و قدم به قدم با اجرای اونا به یافته های عجیب ای برسین.

You may also like...