موم یا وکس زنبور عسل، یکی از مواد طبیعی جهت حفاظت و سلامت پوست محسوب می‌شود. از موم به عنوان یک امولسیفایر در ساخت انواع لوازم ارایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند. از جمله محصولات ساخته شده با موم، می‌توان به مواردی مانند لوسیون‌ها، کرم‌های مرطوب‌کننده و نرم‌کننده، ریمل و خط چشم، انواع سایه، محصولات مراقبتی مو و… اشاره کرد. اما سوال اینجاست، موم زنبور عسل چگونه باعث سلامت و زیبایی پوست و مو می‌شود؟ فایده این ماده جادویی چیست؟ در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل و جامعی در رابطه با، وکس زنبور عسل بپردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

وکس زنبور عسل چیست

موم یا وکس زنبور عسل که با نام Cera alba نیز شناخته می‌شود، یک ماده طبیعی است که به وسیله زنبور تولید و ترشح می‌شود. موم زنبور عسل، عمدتا از استرهای اسید چرب و الکل‌های مختلف با زنجیره بلند تشکیل شده است. Cera alba به عنوان یک امولسیفایر و نرم کننده در لوازم آرایشی، یا به شکل رایحه در عطرها و صابون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده هنگام سردی، حالت سخت و شکننده‌ای دارد اما، وقتی گرم می‌شود خیلی نرم و قابل انعطاف است.

موم همانند عسل، بسته به اینکه زنبورها از چه گل‌هایی استفاده کرده‌اند، رنگ‌های متنوعی دارد. به طور کلی ۳ نوع اصلی موم وجود دارد، زرد، سفید و مطلق است که هرکدام مزیت‌ و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. موم زنبور عسل کاربرد خوراکی نیز دارد و بسیاری از کشورها از آن در غذاها استفاده می‌کنند. این محصول در کاهش کلسترول، محافظت از معده در مقابل زخم‌های به وجود آمده، بر اثر مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و پیشگیری از عفونت موثر است.

فواید وکس زنبور عسل

موم زنبورعسل دارای خاصیت و فواید فراوانی است؛ یکی از هزاران ویژگی آن، استفاده در ساخت محصولات لب، مرطوب‌کننده‌، نرم‌کننده و آرایش چشم است. وکس زنبورعسل باعث دهیدراته شدن، حالت‌دهندگی، تسکین و آرامش پوست می‌شود. این ماده بدون اینکه باعث مسدود شدن منافذ و تنفس پوست شود، به شکل یک سد محافظ و آب‌رسان طولانی مدت عمل می‌کند‌. این عملکرد باعث می‌شود که پوست در برابر آلاینده‌های خطرناک و آلودگی‌ها حفظ شود.

موم زنبورعسل دارای خاصیت ترمیم‌کنندگی و لایه برداری است؛ این خاصیت به همراه ویتامین‌های محلول در آن، باعث کاهش علائم پیری و چین وچروک می‌شود. از دیگر مزایای موم می‌توان به بازسازی و جوان‌سازی پوست اشاره کرد. وکس زنبورعسل به دلیل رایحه ملایم و طبیعی که دارد، حتی روی حساس‌ترین پوست‌ها نیز باعث تسکین خارش، سوزش، تغذیه و نرم‌کنندگی نواحی خشک و ترک خورده می‌شود.

از موم زنبورعسل برای درخشندگی و سلامت موها نیز استفاده می‌کنند؛ درواقع به دلیل ویژگی‌ عالی آن، در ساخت برخی از محصولات زیبایی و سلامت‌ مو کاربرد دارد. خاصیت احیاکنندگی و ضد التهابی موم، در کاهش التهاب، خارش و قرمزی اکنه‌های پوستی موثر است؛ از طرفی به دلیل اثر ضدعفونی کننده بودن، روند بهبودی را تسهیل می‌کند.

این عملکرد، در افراد مبتلا به اگزما و پسوریازیس نیز موثر است و باعث تسکین خارش و جلوگیری از عفونت می‌شود. از طرفی، موم باعث تقویت و رشد پوست جدیدتر و کمک به ظاهر نرم و تازه پوست می‌شود. اگر به ترک‌های پوستی به دلیل افزایش وزن یا بارداری دچار شده‌اید، با استفاده از ترکیب موم و روغن‌ها می‌توانید باعث کاهش ظاهر دلخراش آن شوید.

در علم پزشکی از‌ وکس زنبورعسل، به عنوان یک ماده ایده‌آل در مرهم و درمان خراش‌ها، آسیب‌ها، بریدگی‌ها و سوختگی‌ها کمک می‌گیرند. اثرات ضدالتهابی و ضد ویروسی این ماده، در جلوگیری از ورود باکتری‌های مضر به بدن از طریق پوست اسیب‌دیده موثر است. اگر پوست شما به دلایل مختلف مانند شرایط آب‌وهوایی، دچار خشکی و زبری شده است؛ موم زنبور عسل، پوست را مرطوب می‌کند تا صاف و درخشنده‌ بنظر برسد.

وکس زنبور عسل در چه مواردی کاربرد دارد

Care alba جزو قدیمی‌ترین مواد اولیه برای زیبایی و مراقبت شخصی محسوب می‌شود. از این ماده به عنوان یک امولسیفایر، جهت امولسیون آب و روغن استفاده  می‌کنند؛ از طرفی باعث تنظیم قوام فرمول می‌شود. از موم عسل به عنوان یک جزء خمیری شکل، در کرم‌ها و رژ لب استفاده می‌شود. اکنون به تأثیر وکس زنبور عسل در مراقبت از پوست و مو اشاره می‌کنیم:

  • مراقبت از پوست: این ماده یک عنصر کاربردی به عنوان تثبیت‌کننده امولسیون، سورفکتانت‌ یا به شکل افزودنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع موم با ایجاد یک لایه روی سطح پوست، از آن در برابر انواع مشکلات محافظت می‌کند. از طرفی، با بکارگیری این محصول روی زخم‌ها و جوش‌ها، می‌توان باعث التیام زخم شد زیرا، دارای خواص ضدباکتریایی است. موم زنبور عسل در کاهش چین و چروک پوستی بسیار مفید و موثر می‌باشد و رنگ پوست را روشن‌تر می‌کند. برای افزایش خاصیت ضدباکتریایی و جوان‌سازی پوست می‌توان، فرم جامد موم را با اسطوخودوس یا اسانس لیمو ترکیب کرد‌.
  • مراقبت از مو: موم به دلیل ویتامین A موجود در آن، نقش کلیدی در مرطوب سازی و حفاظت از مو دارد. موم عسل باعث صاف و براقیت‌ موها، از طرفی حفظ حالت آن می‌شود. در آخر می‌توان به خاصیت موم در رشد مو و تسکین پوست سر اشاره کرد.

علت استفاده از وکس زنبور عسل در لوازم آرایشی

احتمالا این سوال ذهن شما را نیز درگیر کرده است، که به چه دلیل از موم زنبور عسل در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند. دلیل‌های زیادی وجود دارد که شرکت‌های معتبر سرتاسر دنیا،از این محصول طبیعی، کمک می‌گیرند. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل استفاده از موم زنبور عسل در ساخت لوازم آرایشی را آورده‌ایم که عبارتنداز:

ویژگی مرطوب کنندگی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موم که باعث استفاده زیاد از آن در لوازم آرایشی گوناگون شده است، خاصیت مرطوب‌کنندگی آن می‌باشد. درواقع این ویژگی باعث حضور موم در انواعی از مرطوب‌کننده‌ها به شکل ممکل شده است. از طرفی، موم خاصیت نرم‌کنندگی نیز دارد و برای رفع مشکلات پوستی به شکلی عالی عمل می‌کند. پس استفاده کردن از موم برای تولید انواع بالم لب و کرم، موضوع طبیعی است.

ویژگی حفاظتی غیرجذبی

یکی از خاصیت‌های مهم لوازم آرایشی، محافظت از پوست، الخصوص در نواحی حساس مانند لب و دور چشم‌ها‌ است. موم به دلیل ویژگی غیرجذبی و حفاظتی که دارد، می‌تواند گزینه عالی برای استفاده در لوازم آرایشی باشد. درنتیجه بالم لب‌هایی که در ساخت‌شان از موم استفاده شده است، به آسانی از مشکلات گوناگون لب جلوگیری می‌کند.

ویژگی پاک‌کنندگی

یکی از عالی‌ترین خاصیت‌های وکس زنبور عسل، ویژگی پاک‌کنندگی آن هنگام ساخت لوازم آرایشی است. موم به دلیل اینکه خاصیت چسبندگی دارد، این امکان به وجود می‌آید که کیفیت پاک‌کنندگی لوازم آرایشی بیشتر شود. پس اگر در ساخت لوازم آرایشی پاک کننده موم را مشاهده کردید، تعجب نکنید.

این مطلب را هم بخوانید :   آب فلاش تانک قطع نمی شود؟

ویژگی لاستیکی و ارتجاعی

از دیگر ویژگی‌های وکس زنبور عسل، می‌توان به ارتجاعی و لاستیکی بودن آن اشاره کرد. این ویژگی باعث حضور این ماده در انواعی از محصولات آرایشی مانند، بالم لب، انواع رژ لب، کرم‌های محافظت‌کننده پوست و… شده است. درواقع موم با ایجاد یک لایه نازک بر روی سطح پوست، باعث افزایش کارکرد مواد آرایشی می‌شود.

عدم تحریک آلرژی

موم زنبور عسل به دلیل اینکه جزو مواد طبیعی است، به ندرت می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. این ویژگی موم باعث شده است که از آن در تولید محصولات آرایشی مرغوب استفاده کنند. همانطور که می‌دانید، میزان زیادی از مواد آرایشی نامرغوب باعث آلرژی می‌شوند.

کمک به مواد ضد آفتاب‌

همانطور که اشاره شد، موم به دلیل ویژگی‌هایی مانند خاصیت ارتجاعی، محافظت‌کنندگی و یکدستی پوست، می‌تواند یک گزینه عالی جهت استفاده در ساخت کرم‌ها و مواد ضد آفتاب باشد. در نتیجه این ماده باعث افزایش عملکرد و بازدهی مواد ضد آفتاب‌ و جلوگیری از بروز مشکلات مختلف می‌شود.

سازگاری با مواد آرایشی

گاهی بسیاری از مواد طبیعی، به دلیل خاصیت‌هایی که دارند می‌توانند گزینه‌ خوبی جهت تولید مواد آرایشی باشند اما، به دلیل عدم سازگاری نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از طرفی موم عسل علاوه بر ویژگی‌های زیادی که دارد، با اکثر مواد آرایشی سازگاری دارد پس از این بابت نگرانی نیست.

موم زنبور عسل در ساخت چه لوازم آرایشی بکار می‌رود

استفاده از وکس زنبور عسل در ساخت انواع لوازم ارایشی، امری مفید و بدون ضرر است؛ گاهی حتی وجود این ماده ضروری می‌باشد. در ادامه برخی از محصولات آرایشی که در ساخت آن‌ها از موم استفاده می‌شوند را آورده‌ایم که شامل:

  • انواع رژ لب
  • انواع لوسیون‌ها
  • انواع کرم‌های مرطوب کننده‌ پوست
  • انواع کرم‌های ضد سرما
  • انواع کرم‌های نرم کننده پوست
  • انواع رژ لب
  • انواع کرم ناخن
  • انواع بالم لب
  • انوع کرم آرایشی با ماندگاری و کیفیت عالی
  • انواع کرم ضد آفتاب
  • انواع ریمل
  • انواع سایه چشم
  • انواع مواد ترکیبی موبر یا کرم‌های موبر
  • انواع ژل و حالت‌دهنده مو
  • انواع تقویت کننده مو

در هر یک این مواد ارایشی، میزان متغیری از موم می‌تواند وجود داشته باشد؛ از ویژگی‌های موم، این موضوع است که در هر دوزی از ان، خاصیت خود را برجای می‌گذارد.

نقش موم زنبور عسل در ساخت رژلب، صابون ابرو و محصولات محافظتی ناخن

تا اینجا از خواص و ویژگی‌های بی‌نظیر موجود موم زنبورعسل آگاه شدید؛ باتوجه به اینکه از موم در ساخت لوازم آرایشی زیادی استفاده می‌شود، هنگام خرید، انتخاب شما راحت‌تر خواهد شد. اگر واقعا به سلامت و زیبایی خودتان اهمیت می‌دهید، حتما از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی موم استفاده کنید. در ادامه به سه محصول آرایشی و بهداشتی ساخته شده با موم می‌پردازیم.

رژلب ساخته شده از موم

اگر با برندهای معتبر لوازم آرایشی آشنایی داشته باشید، متوجه خواهید شد که در ساخت رژ لب، از موم زنبور عسل طبیعی استفاده می‌کنند. زمانی که در ساخت این محصول از موم کمک بگیرند، بدون استفاده از موادشیمیایی، ماندگاری بالایی خواهند داشت. این موضوع باعث مقرون به صرفه بودن و عدم وجود خطرات سلامتی برای افراد می‌شود. هنگام خرید رژ لب دقت داشته باشید که در ساخت آن از سرب، مواد مصنوعی و غیره استفاده نشده باشد تا خیال شما نیز راحت‌تر باشد.

صابون ابرو ساخته شده با موم

از بهترین ویژگی‌ها و کاربردهای وکس زنبورعسل، تولید صابون‌های لیفت‌کننده ابرو است. صابون‌های لیفت‌کننده امروزه بیشتر از هر زمان دیگری کاربرد دارند. صابون‌های ابرو ارزان قیمت، به دلیل ساخته شدن با مواد مصنوعی، باعث ریزش ابروها و آسیب زدن به آن‌ها می‌شود اما، برندهای ساخته شده با موم در سلامت، تقویت و زیبایی ابروها نقش بسزایی دارند.

محصولات محافظت از ناخن

ناخن‌ها از جمله قسمت‌های تأثیرگذار بر روی زیبایی خانوم‌ها محسوب می‌شوند. برای سلامت و زیبایی ناخن‌ها، محصولات فراوانی وجود دارد که در این بین، محصولات ساخته شده با موم بهترین گزینه هستند. اگر گوشه ناخن‌هایتان دچار پوست پوست شدن می‌شود، موم طبیعی بهترین درمان است. به طور کلی، محصولات ساخته شده با موم، جهت مانیکور و پدیکور بسیار مناسب هستند.

موارد منع مصرف وکس زنبور عسل

استفاده از موم مانند تمامی محصولات زنبور عسل، فقط  برای استفاده خارجی هستند. اگر قصد استفاده از این ماده جهت درمان را دارید، حتما باید با پزشک مشورت کنید. این موضوع برای زنان باردار و شیرده بسیار مهم‌تر است زیرا، مشخص نیست که این ماده تأثیرات منفی بر روی رشد نوزادن دارد یا خیر. حتما این محصول را در محیطی به دور از دسترس کودکان زیر ۷ سال نگهداری کنید.

قبل از اینکه از موم استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که آزمایش پوستی گرفته شود. برای این کار کافی است مقدار کمی از موم ذوب  شده را در ناحیه کوچکی از پوست که حساس نیست بمالید. سپس ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا اگر حساسیتی دارید مشخص شود. دقت داشته باشید که از موم زنبور عسل در نزدیکی چشم‌ها، داخل بینی و گوش‌ها استفاده نکنید.

از جمله عوارض جانبی این ماده شامل حساسیت، قرمزی، درد، بثورات پوستی  در اطراف دهان، لب‌ها، زبان، تنگی نفس، برجستگی‌های ریز و… اشاره کرد. اگر به مشکلاتی مانند تب یونجه، رینیت، آلرژی به گرده مبتلا هستید، از موم زنبور عسل استفاده نکنید.  درصورتی که نسبت به مصرف این ماده واکنش‌های آلرژیک نشان دادید، حتما مصرف آن را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

موم یا وکس زنبورعسل، چه به شکل خام چه در ترکیب با سایر مواد، دارای مزیت‌ها و ویژگی‌های فراوانی برای حفاظت از پوست است. این ماده به دلیل کاهش التهاب پوست، حفظ رطوبت و بهبود علائم بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس، بسیار پرطرفدار است. معمولا برندهای معتبر دنیا، از این موم برای ساخت مواد آرایشی و بهداشتی مرغوب استفاده می‌کنند.

این محصولات با کمترین عارضه جانبی و بهترین کیفیت، می‌تواند در زیبایی و سلامت‌ شما نقشی بی‌نظیر داشته باشند. موم زنبور عسل معمولا عارضه جانبی یا واکنش آلرژیک برای افراد ایجاد نمی‌کند اما، برای احتیاط می‌توانید در ابتدا به میزان اندکی بر روی قسمت کوچکی از پوست‌تان استفاده کنید و از واکنش‌هاب پوستی مطلع شوید.

منبع: پلینو