5 تا از بزرگترین اشتباهات تغذیه | تغذیه سالم

بدن شما واسه تناسب اندام ۲۰ درصد به بدنسازی و ۸۰ درصد به تغذیه وابسته. شما می تونین با یه برنامه مناسب تغذیه ای سلامت خود رو تضمین کرده و از طرفی بدنی متناسب تر داشته باشین.

نخوردن کافی نیس

تنها دوری غذایی واسه شما کافی نیس. باید غذاهای مناسب بخورین و نیازای بدن تون رو تامین کنین. ممکنه تصور کنین که می خواید اندام متناسبی واسه خود داشته باشین و تلاش می کنین که اندازه کمربندتان رو کم کنین اما هر چقدر غذای کمتری می خورید بازم تغییری احساس نمی کنین. لازمه بدونین هر غذایی تاثیر مختلفی در بدن شما گذاشته و می تونه حتی ناخواسته شما رو از اهداف تون دور کنه.

راه حل:

کالری غذاا رو حساب کرده و یادداشت کنین. بدونین که در هر روز چه مقدار مواد غذایی مصرف کردین تا بتونین تغذیه درستی رو واسه خودتون پیش بگیرین. یعنی میدونید که در روز به ۳۰ درصد کالری ۴۰ درصد کربوهیدارت و ۳۰ درصد پروتئین نیاز دارین. این مواد می تونن باعث رشد عضلات شما و کاهش چربی در بدنتون باشن. وقتی کالری کافی و نه زیاد داشته باشین حتی سوختن کالری هم به عضله سازی شما کمک می کنه و این به معنی اون هستش که خواب شبونه شمام به بهتر شدن عضلات تون کمک می کنه.

دوری از خوردن چربی

چربی رو واسه خود به طور کامل غدغن نکنین. ممکنه با خوردن یه همبرگر ساده و یا یه مرغ سرخ کرده چربی چندانی در بدن تون ذخیره نشه اما اگه تموم روز رو پشت صندلی بشینین و تحرکت نداشته باشین این چربیا شما رو روز به روز چاق تر کرده و اندام تون نامتناسب تر می شه. اما یادتون نره که چربیا نیاز بدن شما رو تامین می کنن. شما روزانه ۳۰ درصد از انرژی بدن خود رو از کالریا تامین می کنین. پس نباید به طور کامل اونا رو کنار بذارین.

راه حل:

اگه به دنبال تناسب اندام و مصرف عاقلانه چربیا هستین ما به شما جانشین کردن روغن زیتون رو با تموم روغنای خوراکی دیگه پیشنهاد می کنیم. روغن زیتون کالری کمتری داشته و به اندازه کمتری در بدن اشباع می شه.

خوردن زیاد در آخر وقت

صبحا با عجله از خواب بیدار میشین و فقط به یه لیوان شیر قناعت کرده و از خونه بیرون می زنید. ناهار رو در کمترین زمان تموم می کنین و عوضش تا می تونین غذای بیشتری می خورید و در آخر یه شام مفصل تا همه این کم خوردنا رو تلافی کنه. اما بازم شما همیشه احساس گرسنگی می کنین. البته حق دارین. شما روند خوبی واسه غذا خوردن رو پیش نگرفته اید.

راه حل:

به این ضرب المثل چینی به طور کامل اعتماد کنین و برابر اون رفتار کنین. مانند یه پادشاه صبحونه بخورین، مثل یه شاهزاده ناهار بخورین و شام رو مثل یه گدا تموم کنین. یه مطالعه نوین نشون میده که کسائی که بیشترین کالری خود رو تا قبل از ساعت ۱۵ دریافت کنن بیشتر وزن از دست میدن چون که در طول روز زمان بیشتری واسه هضم و پردازش اونا دارن. تلاش کنین صبح رو با یه صبحونه غنی از پروتئین و شب رو با کمی کربوهیدرات و تنها سیر شدن بگذرونین و عوضش بیشتر نیاز تغذیه ای خود رو در ظهر رفع کنین.

منع خوردن کربوهیدراتا

درواقع شما باید در خوردن کربوهیدراتا مراعات کنین اما کنار گذاشتن کامل اونا هم با هیچ منطقی جور در نمیاد. کربوهیدراتا بخش مهمی از سوخت بدن شما رو تامین می کنن و بسیار واسه شما حیاتی هستن.

راه حل

در اوایل روز کربوهیدارت کمتری استفاده کنین و مطمئن شید که در طول روز بخشی از غذاهای شما سبوس دار باشن. می تونین فقط به خوردن یه لیوان سرپر برنج یا ماکارانی یا نون اقتناع کنین. یعنی باید در خوردن کربوهیدراتا دوری داشته باشین اما نمی تونین اونا رو به طور کامل از رژیم غذایی خود خط بزنین.

به کار گیری مکملای گلوتن، لاکتوز و چیزای دیگه ای به جز اینا

اگه بدن شما می تونه لاکتوز، گلوتن و دیگه عناصر رو پردازش کنه باید از اون قدردان باشین اما درصد خیلی از مردم به جای استفاده طبیعی از مواد عذایی قرصای مکمل اونو مصرف می کنن و تصور می کنن که به بدن شون لطف می کنن در حالی که این مکملا اصلا نمی تونن اثرات مواد غذایی طبیعی رو دارا باشن.

راه حل

تنها ۱۰ درصد از مردم در تجزیه گلوتن رنج می برن و نمی تونن در حالت عادی اونو از غذاها دریافت کنن. ما به شما پیشنهاد می کنیم که واسه استفاده کامل از غذاها نمونه طبیعی اونو استفاده کنین. فقط کافیه که روی برنامه و درست غذا بخورین و تا حد امکان سمت غذاهای مونده یا فراوری شده نرید.

.

منبع : 7ganj.org

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • اشتباهات عادی تغذیه ای با هدف کاهش وزن
  • موبایل تون بزرگترین مقصر بی خوابی تونه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *