5 تا از سالم ترین خوراکی ها برای روده | تغذیه سالم

ماست، موز، لوبیا، سیر و مارچوبه از سالم ترین خوراکیا واسه روده هستن.

 

آدما معمولاً در فعالیتای ورزشی بیشتر روی عضلات شکم خود تمرکز دارن چون هم از دید ظاهری مهمه و هم یه نشونه سلامتیه؛ اما در زیر لایه های چربی و عضلات شکم، دستگاه گوارش با میلیاردها میکروارگانیسم هست که واسه سلامت کل بدن مهمه و نقش این میکروارگانیسما حتی از نقش 6 عضله شکم مهم تره.

 

برخورداری از یه میکروبیوم (زیست بوم میکروبی) متعادل در بدن به مقابله با باکتری و سموم مضر کمک می کنه و جذب مواد مغذی رو از غذاها زیاد کرده و سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه. این توازن هم اینکه به مقابله با التهاب، تنظیم انسولین و تقویت حالت روحی و شناختی آدم کمک می کنه.

موز دارای یه ماده مغذی به نام نشاسته مقاومه. دستگاه گوارش آدم نمی تونه این نوع نشاسته رو هضم کنه اما باکتریای خوب که در روده وجود دارن از این نشاسته تغذیه می کنن

مصرف مرتب یه رژیم غذایی سالم به همراه تنوعی از غذاهایی که بیشتر پایه گیاهی دارن مخصوصا غذاهایی که در این گزارش منتشر شده موجب تقویت بیش ازپیش میکروبیوم و افزایش قدرت هاضمه می شه.

 

از پروبیوتیکا گرفته تا فیبرها در این گزارش فهرستی از خوراکیایی ارائه شده که به آدم احساس سلامت بیشتری میده.

مارچوبه
مارچوبه شامل سطح زیادی اینولینه. اینولین یه فیبر غیرقابل هضمه که به عنوان یه پروبیوتیک، یه نوع ماده مغذی عمل کرده و باکتریای به درد بخور دستگاه گوارش رو تغذیه می کنه.
مارچوبه هم اینکه دارای ویتامین B  و سطوحی از آنتی اکسیدان هاییه که با التهاب مقابله می کنن.

 

 

ماست
ماست ترکیبی از شیر تخمیر شده و باکتری زنده س؛ ماست یه پروبیوتیک بالقوه حساب می شه که شامل باکتری سالم و زنده ایه که می تونه با باکتریای بد مقابله کنه.

حالا که قفسه مغازه ها پر از شکلای جور واجور مختلفی ماسته تلاش کنین ماستی انتخاب کنین که شکر اضافه نداشته باشه چون شکر اضافی می تونه باکتری ناسالم رو تغذیه کنه.

 

 

موز
موز دارای یه ماده مغذی به نام نشاسته مقاومه. دستگاه گوارش آدم نمی تونه این نوع نشاسته رو هضم کنه اما باکتریای خوب که در روده وجود دارن از این نشاسته تغذیه می کنن.

بر خلاف بقیه مواد غذایی، موز موجب آرامش معده می شه؛ هم اینکه موز جزو اصلی رژیم غذایی BRAT (تشکیل شده از موز، برنج، سیب، نون برشته) است که واسه کمک به کاهش اسهال و مشکلات معده استفاده میشن.

 

 

 

 

لوبیا
لوبیا پر از نشاسته مقاومه که باکتریای خوب روده از اون تغذیه می کنن. تموم شکلای جور واجور لوبیا دارای قدرت پروبیوتیک هستن.

 

 

 

 

سیر
سیر واسه دستگاه گوارش آدم بسیار عالیه و مانند یه پروبیوتیک عمل می کنه که به کمک سطوح بالای فیبر اینولین غیرقابل هضمی که داره باکتریای سالم موجود در روده رو تغذیه می کنه.

یه مطالعه در سال 2012 قدرت سیر رو در تقویت دستگاه گوارش تأیید کرد و محققان در مجله Phytomedicine نوشتند که پودر سیر موجب رشد باکتریای سالم روده مانند لاکتوباسیل می شه.

 

 


منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *