5 ترفند برای جلوگیری از پرخوری‌های شبانه | چاقی

تصمیم «شبا ریزه خواری نمی کنم» از خرید در سوپرمارکت کلید می خوره. باید موقع خرید با آگاهی کامل عمل کنین و از خرید مواد غذایی الکی و خالی از خاصیت دوری کنین.

 

یکی از آشناهای ما عقیده داره شام رو که می خوری انگار تازه راه معده باز می شه. بعد باید فاز اول هدفمندی بخور بخور رو شروع کرد. اول میوه، هله هوله و تنقلات، بعد کمی  تخمه و اگه بود آجیل و به خصوص پسته. در آخر که نمی شه برنامه نود یا سریالا رو بدون تخمه و آجیل دید. کمی که می گذره چیزی ته دل آدم ضعف میره. اگه باشه یه لیوان شیر با یه موز اضافه خیلی خوبه. راند آخر هدفمندی بخور و بخورهای شبونه این دوست ما یه پیاله بستنی هستش. البته الآن ببینیدش کم کم داره مثل یه گلابی بامزه می شه اما هیچوقت قبول نمی کنه کاری که می کنه اشتباهه و اضافه وزن داره. دوست نداره کسی این «یه ذره دلخوشی» رو از اون بگیره!

خیلی  از ما عادت کردیم بعد از شام ریزه خواری بکنیم. اما این کار به نفع سلامت و تناسب اندام ما نیس. واسه اینکه بتونین کم کم این عادت رو کنار بذارین چند ترفند براتون داریم. لطفاً با ما همراه باشین.

 

به میان وعده های سبک فکر کنین

واسه پیشگیری از پرخوریای شبونه بهتره که عصرانه خوبی بخورین. یه واحد میوه، یه پیاله ماست یا دو سه عدد بیسکوییت شما رو تا رسیدن زمان شام خیلی راحت سیر می کنه و لازم نیس واسه شام و بعد از اون پرخوری کنین. کلا وقتی که با شکم خالی و با گرسنگی زیاد به استقبال شام می رید امکان پرخوری خیلی زیاد می شه. اما وقتی که چند ساعت قبل از شام عصرانه بخورین معده تون با درایت تموم منتظر یه شام خوب و مناسب هستش بدون اینکه تا رسیدن شام نصف بربری با سبزی خوردن و هر چیزی که سر میز یا سفره س پنهون شه.

 

شام کافی بخورین

درسته که همیشه پیشنهاد می شه وعده شام باید سبک تر از بقیه وعده های غذایی میل شه (چون بعد از اون زمان خواب فرا می رسه) اما با این حال باید به اندازه کافی شام خورده شه. به خاطر این که اگه معده تون پر نشه و احساس سیری نکنین بعد از شام تازه شروع به ریزه خواری می کنین و این حالت بدتره. واسه این که شام مناسبی میل کرده باشین تلاش کنین در غذاهایتان از سیب زمینی و هویج و چیزای دیگه ای به جز اینا استفاده کنین. چون این مواد غذایی در معده حجیم می شن و احساس سیری زودهنگامی ایجاد می کنن. به خاطر همین لازم نیس پرخوری کنین.

آدم می رباید. به جای تماشای تلویزیون با خونواده گپ بزنین، بازیای قدیمی

رو احیا کنین، اسم و فامیل بازی کنین، جدول حل کنین، حالا که هوا خوبه

با خونواده و دوستان به پارک محلتون برید و کمی قدم بزنین

از خرید هله هوله ها و تنقلات دوری کنین

تصمیم «شبا ریزه خواری نمی کنم» از خرید در سوپرمارکت کلید می خوره. باید موقع خرید با آگاهی کامل عمل کنین و از خرید مواد غذایی الکی و خالی از خاصیت دوری کنین. مثلا از خرید چیپس، آب نبات، بیسکوییتای کرم دار، پفک و کلاً هله هوله ها دوری کنین. یعنی در سبد خریدتون جایی واسه مواد غذایی خیلی چرب، شور و یا خیلی شیرین نباشه. بهتره مثل این خوراکیا رو بعضی وقتا اونم قبل از غذا بخورین نه این که روی مبل دراز بکشین و تا آخر برنامه های تلویزیونی هم بخورین و هم فیلم ببینین.

 

زودتر دندون هاتون رو مسواک بزنین

یکی از ترفندهایی که عالی جواب میده و نمی ذاره بعد از شام پرخوری کنین مسواک زدن است. به خاطر همین پیشنهاد می کنیم خیلی زود بعد از خوردن شام دندون هاتون رو مسواک بزنین. طعم خمیر دندون یکی از اشتها کورکنای طبیعی و خوبه. حتماً شمام این تجربه رو داشتین. بعد از مسواک زدن با احتمال خیلی کم پیش میاد که چیزی بخوریم چون به این فکر می کنیم مجبوریم دوباره مسواک بزنیم به خاطر همین از خیر خوردن می گذریم. اگه تا حالا تجربه اش رو نداشتین به امتحانش می ارزه. بعد از مسواک زدن احتمال ریزه خواری خیلی خیلی کم می شه.

 

تلویزیون رو خاموش کنین

این روزا فکر کردن به این موضوع هم سخته چه برسه به انجام اون. ولی باید بدونین که خود تلویزیون یکی از عوامل تشویق کننده به پرخوریه. تماشای تلویزیون بی اختیار آدم رو به سمت کابینتا و گنجهای شامل خوراکیا می کشونه. آدم می رباید. به جای تماشای تلویزیون با خونواده گپ بزنین، بازیای قدیمی رو احیا کنین، اسم و فامیل بازی کنین، جدول حل کنین، حالا که هوا خوبه با خونواده و دوستان به پارک محلتون برید و کمی قدم بزنین.

tebyan.net

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *