5 توصیه تغذیه ای برای حفظ سلامت بدن | تغذیه سالم

5 پیشنهاد تغذیه ای واسه حفظ سلامت بدن

میان رژیم غذایی و بروز بیماریای طولانی و غیرواگیر مانند بیماریای قلبی – عروقی، سکته مغزی، سرطانا و دیابت رابطه قوی هست. مصرف ترکیب غذایی سالم موجب سلامت جسم و روان می شه. مصرف رژیم غذایی سالم با رعایت تعادل، تنوع، تناسب و کنترل کالری دریافتی ممکن است.

5 پیشنهاد تغذیه ای واسه حفظ سلامت بدن

هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» در سراسر کشور برگزار می شه.

به گفته معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پنج کلید واسه ایمنی مواد غذایی عبارتند از:

– به نوزادتون در شش ماه اول زندگی فقط شیر مادر بدین:

– از اول تولد تا شش ماهگی، نوزاد شما باید تنها شیرمادر رو در روز و شب دریافت کنه.

– هروقت نوزاد احساس گرسنگی کرد، به اون شیر بدین.

– مواد غذایی متنوعی رو بخورین

– روزانه از هر پنج گروه غذای اصلی یعنی گروه نون و غلات، گروه سبزیا، گروه میوه ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، حبوبات و تخم مرغ در حد تعادل استفاده کنین.

– سبزیا و میوه ها رو به اندازه کافی استفاده کنین:

– میوه ها و سبزیای متنوعی رو استفاده کنین. (بیشتر از 400 گرم در روز)

– سبزیا و میوه های خام رو به عنوان میان وعده به جای تنقلاتی که قند یا چربی بالایی دارن، استفاده کنین.

– هنگام طبخ سبزیا و میوه ها، از پختن زیادتر از اندازه اونا جلوگیری کنین چون می تونه باعث از بین رفتن ویتامینای مهم شه.

– میوه ها و سبزیای کنسرو یا خشک شده ممکنه مورد استفاده قرار گیرند، شکلای جور واجور بدون نمک یا قند اضافه شده رو انتخاب کنین.

– از چربیا و روغنا به طور محدود استفاده کنین:

– روغنای گیاهی غیراشباع (مانند زیتون، سویا، آفتابگردان، ذرت) رو به جای چربیای حیوونی یا روغن دارای چربیای اشباع بالا (مثلا نارگیل و روغن نخل) انتخاب کنین.

– گوشت سفید (مثلا مرغ و ماهی) که کلا چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز دارن رو انتخاب کنین.

– مصرف گوشت فرآوری شده که چربی و نمک بالایی دارن رو محدود کنین.

– تا جایی که امکان داره از شیر و اجناس لبنی کم چرب استفاده کنین.

– از مصرف مواد غذایی که در روغن شامل اسیدهای چرب ترانس صنعتی، فراوری، پخته و سرخ شدن، دوری کنین.

روغن جامد رو خط بزنین.

– مصرف فست فودها رو کم کنین.

– نمک و قند کمتری استفاده کنین:

– هنگام پخت و پز و آماده سازی مواد غذایی تا حد امکان از نمک کمتری استفاده کنین.

– از مصرف مواد غذایی که شامل نمک بالایی هستن، دوری کنین.

– مصرف نوشابه ها و آب میوه های شیرین شده با قند رو محدود کنین.

– به جای مواد غذایی شیرین و شیرینیای صنعتی (مثلا کلوچه و کیک)، میوه های تازه رو به عنوان میان وعده انتخاب کنین. / ایسنا

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *