5 توصیه و ترفند برای افزایش طول عمر به 100 سال | تغذیه سالم

افزایش طول عمر رازیه که تموم جنبه های اونو نشده و بر مبنای تحقیقات جور واجور فقط جنبه هایی از اون در دسترس محققان قرار گرفته.

به گزارش آلامتو و به نقل از سایت مردمون؛ جاهایی روی کره زمین هستن که اگه بالاتر از ۱۰۰ سال عمر نکنین، مسئله ای غیرعادیه.

محققان ده ها روی این جاها تحقیق کردن و به اونا لقب «مناطق آبی» دادن.

اینطور که به نظر می رسه، مناطق آبی فقط روی چند ناحیه از کره زمین هست:

۱) ساردینیا، ایتالیا

۲) جزایر اوکیناوا، ژاپن

۳) لوما لیندا، کالیفرنیا

۴) نیکویا، کاستا ریکا

۵) ایکاریا، یونان

ولی یه دلیل هست که به چه دلیل این افراد تا این اندازه مورد تحقیق و بررسی محققان قرار گرفتن.

بالاتر از عمر کردن بالای ۱۰۰ سال، این افراد تا کمترین حد دچار بیماریایی می شن که بیشتر افراد بعد از ۳۰ سالگی دچار اون می شن.

جنون، مشکلات قلبی و افسردگی بین این افراد تقریباً دیده نمی شه. این یعنی اونا زندگی ای فوق العاده باکیفیت در طول عمرشون دارن.

بخاطر این این تحقیق واسه بیشتر ما اهمیت زیادی داره.

مشکل ما چیه؟

۵۰٪ از افراد هر سال به دلیل بیماریای قلبی و سرطان که هر دو این بیماریا تقریباً غیرقابل پیشگیری هستن، جون خود رو از دست میدن.

و ما میدونیم که در فرهنگایی روی کره زمین بیماریای قلبی موجود نیس.

همینطور میدونیم که در خیلی از فرهنگا سرطان یا اصلاً اتفاق نمی افته و یا به اندازه خیلی کم اتفاق میفته.

این رو هم میدونیم که هر دو اینا رژیم غذایی و سبک زندگی بسیاری قوی ای دارن. بااینحال هنوز نفهمیده ایم که به چه دلیل این همه آدم بخاطر این مشکلات می میرن.

چیزی که بسیار جالبه اینه که در این مناطق آبی (مخصوصا در ایکارای یونان)، اندازه دچار شدن به سرطان کسری از قسمتای دیگه کره زمین، مریضی قلبی نصف اون و جنون اصلا موجود نیس.

معنی اون اینه که نه فقط این افراد با احتمال خیلی کمً به خیلی از بیماریایی که ممکنه واسه ما و شما اتفاق بیفته، دچار نمی شه (و درنتیجه زندگی بدون درد و لذت بخش تر رو تجربه می کنن)، بلکه در طول عمر خود تا زمان مرگشون از سلامت مطلوب بهره مند هستن.

با داشتن یه سبک زندگی خاص، نه فقط می تونین سلامتتون رو پیشرفت بدید، بلکه بیماریای کشنده ای که ممکنه جانتون رو به خطر بندازه هم از شما دور می شه.

پس به جای اینکه بگید، «خوب، اگه نخوام تا ۱۰۰ سالگی زندگی کنم چی؟» از این نکته ها استفاده کنین چون کمکتون می کنه زندگی سالم و خوشحال رو تجربه کنین.

این شباهتا چه هستن؟

محققان در آخر بین این سه گروه اصلی، ساردینیانا، اوکیناوانا و گروه لوما لیندا، به نتیجه هایی رسیدن.

مسئله باحال اینه که «اسرار» اونا چیزایی قابل لمس نیستن.

می خوایم پنج شباهتی که بین این گروه ها دیده شده بود که خیلی هم راز به حساب نمی ره رو براتون عنوان کنیم و بعد اسرار هرکدوم از این گروه ها رو به تنهایی بررسی کنیم.

شباهتا:

۱# خونواده: خونواده یکی از مهمترین عامل های زندگی این افراد بوده، دیدن و رابطه برقرار کردن با اونا بخش بسیار مهمی از زندگی اونا رو شکل میده. تقریباً همه چیز در این فرهنگا دور ارتباطات اجتماعی می چرخه.

۲# نکشیدن سیگار

۳# رژیم غذایی بر مبنای گیاهخواری: بخش کلی هر وعده غذایی اونا رو گیاهان تشکیل میده.

نکته: این به اون معنی نیس که اونا از گوشت و کربوهیدراتا استفاده نمی کردن. ولی بخش مهمی از غذاهایشان براساس گیاهان بوده و مقدار بسیار کمی از اون گوشت و کربوهیدراته.

۴# ورزش نکردن (چیزی که شایدً فکرش رو هم نمی کردین!): این روزا وقتی به فعالیت فیزیکی فکر می کنیم، باشگاه رفتن و عرق ریختن جلو چشممون میاد. در واقعیت، آدمایی که زیاد عمر می کنن هیچوقت خود رو درگیر ورزشای خیلی سخت نمی کنن. فقط به فعالیتای فیزیکی بسیار عادی مثل باغبانی کردن، پیاده روی یا کارای روزانه شون اکتفا می کنن و البته این فعالیتا رو هر روز تکرار می کنن.

۵# اجتماعی بودن: این مهمترین ویژگی افرادیه که بالاتر از ۱۰۰ سال عمر می کنن. خونواده و ارتباطات اجتماعی تقریباً ۳۰٪ از «راز طول عمر» اونا رو شکل میده. خیلی جالبه، نه؟

ولی چیزی که ما می خواستیم جزئیات بود. داشتن یه زندگی اجتماعی خیلی خوبه ولی چه ویژگیای خاص هرکدوم از این فرهنگا باعث می شد تا این اندازه عمر کنن؟

«اسرار» خاص هر فرهنگ

به طور خلاصه جزئیات هرکدوم از این فرهنگا رو بررسی می کنیم تا ببینین بعضی از جنبه های سلامت مطلوب چقدر ناملموسه.

راز ایکاریانا

ایکاریانا در یونان ۱۰ برابر امریکاییایی بالاتر از ۱۰۰ سال عمر می کنن.

در زیر به بعضی از نکات باحال، قابل لمس یا ناملموس، درمورد اونا می پردازیم:

– اونا خونواده رو بر همه چیز مقدم می دونن و ارتباطات خانوادگی بین اونا بسیار نزدیکه. بر اساس گفته محققان داشتن ارتباطات اجتماعی قوی تر با کم شدن اندازه دچار شدن به افسردگی و استرس در ارتباطه.

– اونا به صورت میانگین ۸ کیلومتر در روز روی جاده های ناهموار راه می رن (مثل چوپانا).

-آیکاریانا دیدگاه بسیار آروم و خونسردی نسبت به زندگی دارن و تا می تونن می خندن.

راز اوکیناوانا

اوکیناوانا در ژاپن معنی بسیار جالبی دارن که خودشون اون رو به طول عمرشون ربط میدن و به اون ایکیگای (ikigay) می گن – که دلیل اینه که صبحا از خواب بیدار می شن. مثل معنا و مفهومیه که به زندگی می دید.

– اونا این ایکیگای رو با ارتباطات اجتماعی قوی رشد میدن – دوستان و خونواده که به اونا پشتیبانی احساسی، فیزیکی و مالی می کنن.

– خیلی از اوکیناوانا باغچه ها و باغای خود رو دارن که در روز در اون بازی می کنن (و البته غذاشون رو از اون تامین می کنن).

– رژیم غذایی اوکیناوانا برمبنای گیاهانه ولی قانون باحال تری هم دارن که وقتی تا ۸۰٪ سیر شدن، دست از غذا خوردن میکشن.

خیلی از اوکیناوانا حتی بعد از ۹۰ سالگی زندگی جنسی فعال دارن!

راز نیکویاها

کاستا ریکاییا قانون مشابهی با اوکیناوانا دارن – اونا چیزی به اسم پلان دو ویدا (plan de vida) دارن که دلیل زندگی شونه.

– این پلان دو ویدا حتماً هدف یا معنیه که به زندگی شون میدن و زندگی شون دور اجتماع و خونواده شون می چرخه. واسه اونا هم خونواده بخش بسیار مهمی از زندگیه.

– اونا به سختکوشی باور دارن. با طلوع خورشید بیدار شده، دست کم ۸ ساعت در شبونه روز می خوابن و بزرگترین وعده غذایی شون رو صبحا و کوچیکترین اون رو شبا می خورن.

سوال میلیون دلاری: طول عمر فقط به رژیم غذایی و ورزش رابطه داره؟

رو راست بگیم، هیچکی نمی تونه یه مقاله علمی درمورد اینکه چیجوری این افراد طول عمرشون رو بالا بردن بنویسه. ما میدونیم که رژیم غذایی، سبک زندگی و مثل این عوامل مهمی هستن ولی شایدً عوامل ناملموس دیگری هم با طول عمر و سلامت این افراد در ارتباطه.

می خوایم توجهتون رو به چند نکته جلب کنیم: جنبه های ناملموس زندگی این افراد

دایره های اجتماعی شون. اهمیت خونواده.

داشتن «دلیل واسه زندگی». سختکوشی و فعال بودن (البته در باشگاه ورزشی!) و در عین حال داشتن ذهنی آروم و گرایشی خونسردانه در مقابل زندگی.

چیزی که درمورد این افراد بسیار جالبه اینه که ما معمولاً طول عمر و سلامت رو با تناسب اندام و غذا در رابطه میدونیم. درواقعیت، یه جنبه ذهنی، اجتماعی، الهی و روانی هم هست که به همون اندازه مهمه.

شما چه؟

واقعاً می خواین روی جنبه های ناملموس سلامت مثل سلامت «اجتماعی»، سلامت ذهنی، سلامت «شادی و خوشبختی» و سلامت الهی تون، بیشتر کار کنین؟

همه این عوامل خیلی بیشتر از چیزی که فکر می کنین روی طول عمر و سلامت شما تاثیر دارن. درست غذا خوردن و ورزش کردن ابزارهایی فوق العاده و لازم واسه سلامت هستن ولی تقویت درون و دوستی هاتون هم تا همون اندازه مهمه.

.

منبع : alamto.com

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا
  • مطالب در رابطه
  • چند پیشنهاد واسه افزایش انرژی بدن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *