سرانجام، کلید محاسبه پوشش سقف سوله آشکار شد

 

 

در هنگام نصب پانل های سقفی حتما باید از پیچ های واشر دار مخصوص نصب پانل و برای درزبندی بهتر، از چسب سیلیکون استفاده کرد و میان دو پانل مورد نصب، یک فضای خالی را در نظر گرفت. خرپا به دلیل وزن کمتری که دارد، گزینه مناسبی برای استفاده در سازه هایی است که باید با کمترین وزن ممکن، طراحی و ساخته شوند. خرپا به عنوان ابتدایی ترین و ساده ترین ابزار کاربردی در ایجاد سازه ها شناخته می شود که در ساخت قسمت های مختلف ساختمان استفاده می گردد. به لطف اتصال دهنده های پنهان و نصب به صورت نیمه افست ، سقف گالوانوم می تواند حتی در سخت ترین شرایط هوا نیز مقاومت کند. در روش تولید ماشینی خرپا به طور هم زمان چهار میلگرد وارد دستگاه می شود. به همین دلیل در توسعه شبکه سازه فضایی می توان بدون اینکه به پایداری سازه فضایی صدمه ای وارد شود ، محل تکیه گاهها را (در صورت نیاز ) تغییر داد . وجود پیمانکاران و نیروهای غیرمتخصص ضربه زیادی به این نوع صنعت وارد نموده اند . سوله به یک سازه فلزی بزرگ گفته میشود که معمولا در کارخانهها، اسکلت ساختمانها، انبارها، مرغداریها، آشیانههای هواپیما، تعمیرگاهها، فروشگاهها و سالنهای ورزشی که به فضای زیادی نیاز دارند، ساخته میشود و دارای سقفی شیبدار است.

این سازه ها در مواردی از قبیل پوشش ورزشگاه ها، آشیانه هواپیماها، غرفه های نمایشگاهی، سوله ها، ایستگاه های راه آهن، مراکز تفریحی، سالن های اجتماع فضای آزاد، سایبان ها و برج های نصب تجهیزات رادیویی و هواشناسی کاربرد دارند. جوش های دستگاه ساخت میلگرد در کمترین میزان انجام می گردد، به همین دلیل از تردشدگی و شکنندگی میلگردها جلوگیری می شود. بارگذاری زلزله را بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ برای سازه انجام می دهیم. در این برنامه بارگذاری بر اساس آیین نامه USBR می باشد که شامل بارهای مرده، فشار آب، فشار رسوب و فشار هیدرودینامیکی است. وزن سبک سازه های فضاکار و رابطه ی بار لرزه ای آیین نامه ها با وزن سازه منجر به کاهش غیرواقعی نیروهای لرزه ای استاتیکی آیین نامه ای این نوع از سازه ها گردیده است. یکی از موارد مهم در ساخت و سازهای عمرانی، ایجاد استحکام کافی در سازه ها است. یکی از موارد تفاوت خرپا و سازه های فضا کار از نظر کاربرد می باشد.

اسرار سازه های فضاکار

دلیل طراحی خرپا به شکل مثلث، پایدار بودن شکل مثلث نسبت به سایر اشکال هندسی می باشد. در ابتدای ماشین ساخت میلگرد، قسمتی تعبیه شده است که با داشتن ابعاد و زوایای دقیق، شکل مثلث را در میلگرد زیگزاگ ایجاد می کند. در سازه های فضاکار به دلیل رفتار سه بعدی ، تنش در تمام جهات توزیع شده و به عبارت دیگر بدلیل توزیع یکنواخت بار و پخش نیرو در جهات مختلف این سازه ها (سازه های فضا کار) از استحکام توام با سبکی استثنائی و ایمنی بسیاربالا برخوردار می باشد . و به بیان دیگر سازه های فضاکار با عبارت ” سالن های بدون ستون ” مترادف است . در برابر نیروهای موضعی وتعبیه سخت کننده در صورت نیاز راهنمایی جهت انتخاب صحیح مقاطع غیر منشوری با توجه کاربری سوله با در نظر گرفتن ملاحضات فنی پروژه و ابعاد در نظر گرفته شده اقدام به طراحی سازه میکنیم که در نهایت تبدیل به نقشهای اجرایی یا شاپ دراوینگ Shop Drawing میشود و برای ساخت و تولید سازه آماده میشود.اما ساخت ونصب سازه سوله خود ماجرایی دیگر است که در ظاهر آسان اما در باطن سخت و کاملاً تخصصی است ، چنانکه تیمهای مهندسی و شرکتهای اندکی هستند که نسبت به ساخت صحیح و مهندسی و ایمن سازه فلزی اقدام میکنند.

در سقف سوله از متریال های مختلفی استفاده می شود که بسته به نوع کاربرد سوله و منطقه جغرافیایی متفاوت است. با دانستن اطلاعت فوق و ابعاد در نظر گرفته شده جهت سوله اقدام به طراحی آن می نماییم که در نهایت تبدیل به نقشه ای اجرایی خواهد شد و میرود برای اجرا . برای طراحی سوله معمولا نیازمند تخصص و دقت بسیار بالا هستیم، لذا برای ترسیم نقشه های کارگاهی سوله از شاپ دراوینگ استفاده می کنند. خرپا به دلیل ساختار هندسی خود، می تواند ضمن تحمل بارهای زنده و مرده، آن ها را به سازه های نگهدارنده اصلی مثل تیرهای باربر، دیوارها یا زمین منتقل کنند. سختی و استحکام زیاد سازه های فضاکار، منجر به کوچک شدن تغییر شکل سازه تحت بارهای سرویس شده و قابلیت استثنائی برای حمل بارهای سنگین متمرکز و غیر متمرکز به وجود می آورد . این اصول سازندهی شخصیت فردی و جمعی جامعه و شکل دهندهی هنجارهای اجتماعی است. در مناطقی که بارش برف زیاد است، سقفهای مسطحتر ممکن است انتخاب خوبی نباشند، زیرا برف نمیلغزد و در صورت ریزش و نشستن بر روی بام، بر سقف سنگینی میکند و مشکل واقعی ایجاد میکند. از سوی دیگر، خرپا مناسب استفاده در مواردی مثل سقف های عریض است که دهانه بزرگ تری دارند.

این مطلب را هم بخوانید :   همه نکاتی که برای تعمیر و سرویس کولر آبی باید بدانید

خرپا یک عضو فلزی دارای ساختار مثلث شکل است. این ورق را می توان جزو قدیمی ترین، پرکاربردترین و مقرون به صرفه ترین ورق های شیروانی دسته بندی کرد که به شکل موج سینوسی فرم دهی می شود. ساده ترین مثال از سازه های فضا کار داربست های مورد استفاده در ساختمان سازی می باشد. شاید بتوان گفت عوامل اقتصادی مهم ترین نقش را برای انتخاب نوع تجهیزات روشنایی ایفا میکنند. 4.هموند ها را رنگ آمیزی میکنند. اساسا در معماری خرپای فضاکار بدلیل وجود شبکه های مدولار و با انحنا و فرم پذیر، سازه هایی چشم نواز و زیبا را مشاهده می کنیم. البته تفاوت های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه مقاله به آن ها پرداخته می شود. سپس یک یا دو ردیف زیگزال به میلگردهای بالایی و پایینی جوش داده می شود. برای پوشش دیوارها اغلب از آجرهای دو رو نما 15 یا 25 سانتی استفاده می شود. پس از آنالیز و طراحی سازه مشاهده شد که بیشینه جابجایی گره ها در روش طراحی تنش مجاز 7 سانتی متر و در روش مقاومت نهایی 12 سانتی متر است که بسیار کم می باشد. به لحاظ ظاهری، تفاوت خرپا و سازه های فضا کار در سه بعدی بودن آن ها است.

بیشترین استفاده از سولهها در صنعت میباشد که در قالب ساخت تولیدیها و کارخانههای صنعتی است. امروزه بیشترین توجه مصرف کنندگان خانگی و صنعتی به نوردهی و عمر بالای محصول و مصرف پایین آن است.لامپ تکنوتل مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد. سازه های تاشو یکی از انواع جالب و پیچیده از سازه های فضاکار می باشند که کاربردهای بسیار زیادی در زمینه های مختلف مهندسی از جمله مهندسی عمران، مکانیک و هوافضا دارند. ایمنی و عدم خرابی این سازه ها از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع زیادی از سقف های شیروانی وجود دارد که با زوایای مختلف طراحی و اجرا می شوند. با توسعه دانش و مهارت مهندسی، خرپاها به صورت ساختارهای سه بعدی طراحی و ساخته می شوند. سه تیپ تقسیم می شوند . سازه های فضاکار به شبکه های سه بعدی از خرپاها گفته می شود که ساختار بزرگ تر و پیچیده تری نسبت به خرپا دارند. یکی از پرکاربردترین ابزارهای مهندسی در ایجاد سازه های مقاوم، خرپا می باشد. در قسمت جلوی دستگاه، دو میلگرد بالایی و پایینی به موازات زیگزاگ های ایجاد شده، حرکت می کنند تا اینکه به قسمت جوش دستگاه رسیده و در فواصل معین به هم جوش می شوند.g