5 تا از بهترین ویتامین ها برای رشد مو ( به همراه 3 ماده معدنی دیگر) | تغذیه سالم

خیلی از مردم در مشاهده موهای سالم، به دنبال نشونه ای از سلامت یا زیبایی هستن. مانند هر بخش دیگری از بدن شما، مو نیاز به شکلای جور واجور مواد مغذی سالم واسه رشد داره. در واقع، خیلی از کمبودهای تغذیه ای با از دست دادن مو در ارتباطه.

در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون هم اینکه بر رشد مو تاثیر میذاره ولی مصرف مواد مغذی مطلوب، کلیدیه. در زیر 5 ویتامین و 3 تا از مواد مغذی دیگه که ممکنه واسه رشد مو مهم باشه آورده می شه.

1. ویتامین A

تموم سلولا واسه رشد نیاز به ویتامین A دارن. این شامل مو، بافتی که سریع ترین رشد رو در بدن آدم داره. ویتامین A هم به غدد واسه ساخت یه ماده روغنی به نام سبوم کمک می کنه. سبوم به مرطوب پوست سر و سالم نگه داشتن مو کمک می کنه.
رژیمای غذایی با کمبود ویتامین A ممکنه دلیل مشکلات زیاد، از جمله ریزش مو شه.
در حالی که این مهمه که به اندازه کافی ویتامین Aدریافت کنیم مقدار زیادتر از اندازه ممکنه خطرناک باشه. تحقیقات نشون میده که مصرف زیادتر از اندازه ویتامین A هم می تونه به از دست دادن مو کمک می کنه.
سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ دارای بتا کاروتن بالا هستن که به ویتامین A تبدیل می شه.
ویتامین A هم می تونه در اجناس حیوونی مانند شیر، تخم مرغ و ماست یافت شه. روغن کبد ماهی یه منبع بسیار خوبیه.

2. ویتامینای B

یکی از بهترین و شناخته شده ترین ویتامینا واسه رشد مو، ویتامین B به نام بیوتینه.
تحقیقات نشون داده کمبود بیوتین با ریزش مو در آدم ربط داره.
هر چند بیوتین به عنوان یه درمان جانشین واسه ریزش مو استفاده می شه و کسائی که کمبود دارن بهترین نتیجه رو می گیرن.
با این حال، کمبود بسیار نادره چون که در حالت عادی در طیف خیلی از مواد غذایی هست.
هم اینکه از دست دادن اطلاعات در مورد اینکه بیوتین واسه رشد مو در افراد سالم موثره هست.
دیگه ویتامینای گروه ب به تولید سلولای قرمز خون واسه حمل اکسیژن و مواد مغذی به مو و فولیکول پوست سر کمک می کنه این پروسها واسه رشد مو مهمه.
شما می تونین ویتامینای گروه B رو از خیلی از مواد غذایی، از جمله غلات سبوس دار، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و برگ سبزیجات تیره دریافت کنین.
علاوه بر این، مواد غذایی حیوونی تنها منابع خوبی از ویتامین B12 هستن. پس اگه شما به دنبال یه رژیم غذایی، گیاهخواری هستین مصرف یه مکمل رو در نظر داشته باشین.

3. ویتامین C

رادیکالای آزاد می تونه رشد موها رو بسته و باعث پیر شدن موهای شما شن.
ویتامین C یه آنتی اکسیدان قویه که به مراقبت در برابر استرس اکسیداتیو به وجود اومده به وسیله رادیکالهای آزاد کمک می کنه.
علاوه بر این، بدن شما واسه ایجاد یه پروتئین شناخته شده به عنوان کلاژن (بخش مهم ساختار مو) نیاز به ویتامین C داره.
ویتامین C هم به بدن شما در جذب آهن، یه ماده معدنی لازم واسه رشد مو کمک می کنه.
توت فرنگی، فلفل، گواو و میوه مرکبات منابع خوب ویتامین C هستن.

4. ویتامین D

سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی، یه اصطلاح فنی واسه ریزش مو ربط داره.
تحقیقات هم اینکه نشون میده که ویتامین D ممکنه در ایجاد فولیکولای نوین کمک کنه منافذ کوچیک در پوست سر که در اون موی نوین می تونه رشد کنه.
فکر می کنن که ویتامین D در تولید مو نقش بازی می کنه اما بیشتر تحقیقات بر گیرنده های ویتامین D، تمرکز داره. نقش واقعی ویتامین D در رشد مو نامعلوم س.
خیلی از آدما به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کنن و هنوزم ممکنه ایده خوب افزایش مصرف این ویتامین باشه.
بدن شما از راه تماس مستقیم با نور خورشید ویتامین D تولید می کنه. منابع خوب غذایی ویتامین D عبارتند از ماهیای چرب، روغن کبد ماهی، بعضی از قارچا و غذاهای غنی شده با این ویتامینه.

5. ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E یه آنتی اکسیدانه که می تونه از استرس اکسیداتیو جلوگیری کنه.
تو یه مطالعه، افراد در گرفتار به ریزش مو بعد از به کار گیری مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه تجربه افزایش 34.5٪ در رشد مو داشتن.
در گروه تماشاگر تنها افزایش 0.1٪ بود.
دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو منابع خوبی از ویتامین E هستن.

6. آهن

آهن به سلولای قرمز خون در حمل اکسیژن به سلولاتون کمک می کنه. این یه ماده معدنی مهم واسه خیلی از فعالیتهای بدن، از جمله رشد موه.
کمبود آهن باعث کم خونی، یکی از عوامل اصلی ریزش مو می شه این به خصوص در زنان رایجه.
غذاهای پر از آهن عبارتند از حلزون، صدف خوراکی، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدسه.

7. روی

روی نقش مهمی در رشد و تعمیر بافت مو اجرا می کنه. هم اینکه به نگه داشتن غدد چربی در دور و بر فولیکول مو واسه کارکرد درست کمک می کنه.
ریزش مو یه علامت شایع کمبود روی است.
تحقیقات نشون میده مصرف مکمل روی دلیل کاهش ریزش مو به وجود اومده به وسیله کمبود روی می شه.
با این حال، بعضی از گزارشای موردی هست که به کار گیری مکمل روی با دوز زیادتر از اندازه بالا هم اینکه می تونن به ریزش مو کمک کنن.
به خاطر همین، ممکنه بهتر باشه که روی رو از غذاهای کامل بدست بیارین. غذاهای پر از روی شامل صدف خوراکی، گوشت گاو، اسفناج، جوونه گندم، دانه کدو تنبل و عدسه.

8. پروتئین

مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده. مصرف به اندازه کافی واسه رشد مو خیلی با اهمیته.
تحقیقات حیوونی نشون میده که کمبود پروتئین ممکنه رشد مو رو کم کنه و حتی به از دست دادن مو منجر می شه.
با این حال، کمبود واقعی پروتئین در کشورای غربی بسیار نادره.

شما باید یه مکمل واسه رشد مو مصرف کنین؟

اجناس غذایی بهترین منبع ویتامین لازم واسه رشد موه.
با این حال، اگه شما موفق دریافت کافی در رژیم غذایی خود نباشین مصرف مکمل ممکنه به درد بخور باشه.
با در نظر گرفتن تحقیقات، مکملا در افراد دچار کمبود ویتامین، بهترین کارکرد رو دارن.
علاوه بر این، اگه شما دچار کمبود ویتامین نیستین دوزهای زیاد ویتامینا و مواد معدنی می تونه مضر باشه پس با یه دکتر در مورد داشتن کمبود ویتامین مشورت کنین.

در آخر روز، بهترین راه واسه به دست آوردن این مواد مغذی با خوردن، رژیم غذایی متعادل براساس مواد غذایی واقعیه که شامل مقدار خیلی از غذاهای مغذی.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *