با سرویس گردشگری ما، امروز به بوانات استان فارس میریم تا با یکی از کارآفرینان میدون گردشگری کشورمون آشنا شیم. کارآفرین روستازاده ای که با کمترین امکانات، ارزش افزوده فوق العاده ای ایجاد کرده و از همه چیز در داهات، واسه معرفی ایران و گردشگری استان فارس به توریستای داخلی و خارجی استفاده می کنه.

با ما همراه باشین.

گردشگری دهاتی و اقتصاد مقاومتی

راه و روش درون زا و برون نگر، چکیده اقتصاد مقاومتیه که در ادبیات اقتصاد ایران در چند سال گذشته عادی شده.
گردشگری، همه آنچیزی که اقتصاد مقاومتی به دنبال اون هستش رو در خود داشته و اتفاقا این ظرفیت در صنعت گردشگری پر توان دیار چهار فصل هزار رنگ هزار نقش ایران زمین هم هست.

کارآفرینی در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کار خیلی سختی نیس و بیشتر از سرمایه، به برنامه و همت نیاز داره.
ایران چهار فصل با تاریخی قدیمی، ظرفیتای زیادی در میدون گردشگری و میراث فرهنگی داره و به عنوان یکی از قطبای گردشگری دنیا، بستر خوبی واسه کار و کاسبیای مربوط به صنعت جذاب سفر و تفریح (Entertainment industry) هستش.

هر چند براساس آرزو چشم انداز ایران ۱۴۰۴، گردشگری کشور باید بتونه تا اون زمان، بیشتر از ۲۰ میلیون گردشگر خارجی و بیشتر از ۲۵ میلیارد دلار در اومد ارزی بدست آورد، اما رسیدن به این هدف مهم و رها کردن ایران از اقتصاد دلارای مشکی نفتی، جز با همت و پشتیبانی بخش خصوصی بدست نمیاد.

دولت تا حدودی می تونه ظرفیت و بستر فعالیت در میدون گردشگری و صنعت تفریح رو در ایران جفت و جور کنه، اما بخش خصوصی هم باید در این راه، گامای مهمی برداره که به نظر می رسه بخشی از این گاما، نه به پول و سرمایه، بلکه به همت و خلاقیت و عزم سرسختانه ربط داره.

عزمی که میشه نمونه هاش رو در یکی از شخصیتای حقیقی فعال در میدون صنعت گردشگری ایران دید. فردی که با وجود ۲ کلاس سواد و نبود آشنایی کافی به مقولات گردشگری داخلی و بین المللی، اما با همون راه و روش سنتی و دهاتی خود، ظرفیت سازی موثری انجام داد که حالا به عنوان یکی از فعالان مهم گردشگری ایران به خصوص در میدون گردشگری دهاتی (Rural tourism) هستش.

داستان عباس

عباس برزگر رو باید نماد گردشگری دهاتی استان فارس دونست. آوازه فعالیتای این شخص کارآفرین در بخش گردشگری ایران، حالا بین المللی شده و در جشنواره ها و همایشای منطقه ای و بین المللی از ایشون دعوت می کنن.

اون هر چند به هیچ زبانی تسلط نداره، اما مخاطبانی از ده ها کشور دنیا از استرالیا تا کانادا داره.
شنیدن داستان اون، شنیدن داستان خلاقیت، عزم و همت و نبود ترس از رقابت هاییه که شاید روی کاغذ و آسیب شناسی مدیریت پروژه های و خطر شناسی، خیلی مهم باشه. اما در عمل، با تلاش یه داهات زاده سختی کشیده علاقه مند به پیشرفت و خلق فرصتای باحال، کار غیر ممکنی نیس.

می خوایم داستانی بگیم از یکی از کارآفرینان فعال ایران در بخش ای که شاید خیلیا به بحث کار و کاسبی موفق و خلاق در اون، اعتقادی نداشته باشن.

داستان ما، داستان عباس برزگره. کسی که دهکده گردشگری کوچکش در بوانات استان فارس، این چند سال با استقبال گسترده مخاطبان داخلی و بین المللی مواجه شده و حتی بعضی از راهنماای گردشگری بین المللی هم، در کتابا و مقالات و پرتالای خود، از این دهکده به عنوان یکی از مقاصد گردشگری باحال و جذاب جنوب کشور یاد می کنن.

عباس برزگر، کارآفرین صنعت گردشگری ایران و شخصیتی حقیقیه. اون نه پول زیادی واسه این کار در اختیار داشت و نه از سرمایه و طرح و نیروی انسانی زبده و طراح و شرکتای مشاور میدون صنعت تفریح استفاده می کرد.
اون داهات زاده ای خالی دست بود که یه اتفاق، اونم تو یه شب بارانی، زندگی اونو از این رو به اون رو کرد.

همیشه کارای بزرگ، از ایده های کوچیک و بعضی وقتا بی ارزش بدست میاد. اما اون شخصی که بتونه ایده های کوچیک کم تر شناخته شده رو مورد تحلیل بذاره و با وضعیت موجود. بومی سازی و تجاری سازی کنه، می تونه فرصت آفرینیای گسترده رو واسه خود و بقیه بوجود بیاره.

عباس برزگر داستان ما، در واقع همون راهی رو رفته که مدتا،‌ سوییسیا و فرانسویا و ایتالیاییا در میدون گردشگری حرفه ای دنبال می کنن و اون گردشگری روستائی و اکو توریسمه. حالا خیلی از گردشگران در دنیا، مقصدای گردشگری غیر شهری و مناطق دهاتی که نشون دهنده سبک زندگی واقعی و قدیمی مردمون یه دیار باشه رو در دستور برنامه سفر قرار میدن.

اهمیت گردشگری دهاتی در صنعت گردشگری دنیا، روز به روز بیشتر عیان می شه و موسسات بزرگ گردشگری دنیا به خصوص پرتالای مشاوره آنلاین و رایگان گردشگری مانند تریپ ادوایزر و حتی لونلی پلنت، به معرفی ظرفیتای گردشگری دهاتی متنوعی در سراسر جهان توجه خاص دارن. حالا بعضی از نشریات معتبر جهان مانند فایننشیال تریبون درباره دهکده گردشگری رویایی اون به منتشر کردن خبر می پردازن.

کار دهکده گردشگری عباس برزگر، آشنا کردن طیفای جور واجور مردم در داخل و بیرون مرز کشور،‌ با زندگی سنتی و دهاتی در بوانات استان فارسه. جایی که شما می تونین پنیر محلی رو با نون داغ تنوری میل کرده و از غذاهایی بهره مند شید که عباس با همسر و فرزندان و اعضای فامیلش، جفت و جور کرده و در سینی و سفره های محلی، در اختیار گردشگران قرار میده.

عباس برزگر کیست و کار و کاسبی موفقش چیجوری رونق گرفت؟

وقتی دمپختک و ترشی لیته، فرصت آفرین می شن!

عباس برزگر، حالا در دهه پنجم عمرش بوده و متولد روستای بوانات استان فارسه. ایشون که مدتا دست فروشی می کرد و به قول خودش، درآمدش در روز بعضی وقتا به سه هزار تومن هم نمی رسید، با یه اتفاق در چند سال پیش، راه رشد خیره کننده ای رو طی کرد و از یه فرد خالی دست، به یکی از اعضای باشگاه میلیاردرهای خود ساخته جوون ایران رسید.

روستای بزم در شهرستان بوانات استان فارس، جایی بود که عباس، اصول دامداری و کشاورزی رو آموخت طوریکه به گفته خودش، حالا از فاصله ۳ متری می تونه مریضی هر درختی رو تشخیص بده. عباس برزگر، با اون که سواد نداشت و الان هم نداره، اما روستای محل تولد خود رو با خلاقیتش و تلاش توصیف ناپذیر، در کتاب راهنمای گردشگری یونسکو به عنوان یکی از عجیب ترین مقاصد گردشگری ایران ثبت کرد.

داستان از حضور ۲ گردشگر آلمانی در شبی بارانی در خونه عباس حکایت داره.
جایی که عباس اونا رو با دمپختک و ترشی لیته ای که همسر کدبانویش آماده کرده بود، مهمون کرد و با استقبال زیاد اون دو شهروند اروپایی مواجه شد.
ان دو شهروند اروپایی پس از برگشت به خونه خود، موضوع پذیرایی و سبک زندگی عباس برزگر رو که براشون خیلی باحال بود در رسانه های آلمان منتشر کرده و از دوستانشون خواستن به ایران و روستای بوانات برن.

حضور تعداد خیلی از گردشگرانی که به خونه عباس می اومدن تا ایشون براشون غذای محلی درست کنه و روش دوشیدن شیر گاو و زراعت سنتی بواناتیا رو نشون بده، دلیل شد تا عباس و همسرش به فکر اختصاص جایی واسه اقامت و مدیریت فعالیت گردشگری نوظهورشان باشه. به خاطر همین، دهکده گردشگری عباس برزگر پس از یه مدت راه اندازی شد.

عباس برزگر چند سالیه که علاوه بر دهکده گردشگری خود، مشغول جفت و جور کردن مشکی چادرهای عشایری واسه قرار گرفتن گردشگران داخلی و خارجی خود در این مکانای جالبه تا واسه مشتریانش، تجربه زندگی در محل اقامت عشایر بختیاری و قشقایی رو جفت و جور کنه.

تور عشایری، کشف جدید عباس برزگره.

کشفی که چند سال پیش،‌ کارشناسان گردشگری ایران از اون به عنوان ظرفیتی فوق العاده واسه درآمد زایی از گردشگری دهاتی در مناطق جنوبی ایران یاد می  کردن و حالا، عباس آقا این آرزو رو به واقعیت تبدیل کرده.

اقامت در دهکده گردشگری عباس برزگر، میلیونیه و شاید این رقم واسه گردشگرانی که یورو و دلار با خود به ایران میارن و تجربه ای باحال از محیطای سنتی و دهاتی رو مشاهده می کنن، رقم چندانی نباشه. اما واسه میلیاردر شدن عباس بسه.

عباس برزگر حالا با خونواده های عشایر در منطقه فارس به توافق رسیده تا میزبان خوبی و شایسته واسه مشتریانش باشن که به دهکده گردشگری کوچکش مراجعه می کنن. قبلا اون گفته بود که بیشتر از ۱۰۰ جوون عشایری رو با آموزشای حرفه ای موسسات گردشگری آشنا کرده و بعضی از اونا به زبون انگلیسی هم آشنا شدن.

این مطلب را هم بخوانید :   نقد فیلم خانم یایا ، عطاران، فرخ نژاد، پاتایا و مابقی قضایا

عباس، هم در دهکده گردشگری خود هم در تورای عشایر و روستاگردی، همراه و هم قدم با گردشگران داخلی و خارجی حرکت کرده و با اونا هم صحبت می شه.
در مستندایی که از عباس برزگر تا کنون مشاهده کردیم،‌ اون به همراه گردشگران خارجی به داخل باغات و مزارغ میره و با اونا گیاهان دارویی می چیند و در کنار اونا، روش دوشیدن شیر گاو و چیدن موی گوسفندان رو یاد میده. تجربه ای که واسه یه اروپایی در عصر مدرن، فقط در فیلما قابل رویت بود نه در واقعیت و اونم در سرزمین باستانی ایران!

نکته باحال اینه که عباس، واسه جذابیت آفرینی دو برابر واسه مهمانانش، اتاقای دهکده کوچیک و معروفش رو با تصاویری از مهمانان قبلی و نقاط دیدنی دهکده و روستاهای دور و بر آذین بسته تا وقتی مهمانی وارد اتاق می شه، جذابیت چشمی، اونو به خود مشغول کنه.
همونجوریکه در شکل زیر توجه می کنین، عباس از صنایع دستی استان فارس هم واسه معرفی توان مندیای صنایع دستی این خطه استفاده کرده که می تونه برندینگ این آثار رو هم در آینده به همراه داشته باشه.

عباس، مهمانان خود رو به جاهای جالبی می بره که همین امر، مشتاقان سرزمین جادویی گردشگری اش رو هر  ساله چند برابر می کنه.
ایشون با چوپانان، مهمانانش رو به صحر می بره و با عشایر غذا می خورن و روی گلیم و گبهای عشایر نشسته و درباره صنایع دستی این بخش از اقوام ایرونی، صحبت می کنن.

گردشگری شبونه در کوهستان و گوش کردن به صحبتای پیران عشایر و بزرگان داهات، تجربه های هزار و یه شب رو تو ذهن گردشگران خارجی تداعی می کنه که به هر حال تجربه باحال و فراموش نشدنی میشه.

اشتغال زایی به سبک عباس

عباس برزگر، یه خلاق داهات زاده در میدون گردشگریه که گر چه درس این کار رو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی عادی نخونده، اما با نوآوریای خود، تونسته فرصتای جذابی رو واسه مهمانانش از سراسر دنیا جفت و جور کنه.

آذین بستن اتاقا با انارای خشک شده و میوه ها و تزیین اتاقا با صنایع دستی این خطه از کشور، فضای عاشقونه و خیلی مهمی رو واسه گردشگران خلق می کنه که در کم تر نقطه ای از ایران عزیز میشه اینجور بستری رو تجربه کرد.

اون تا کنون واسه هزاران نفر از اعضای روستایش، اشتغال آفرینی کرده و برآورد می شه که الان بیش  از ۲۰ هزار خونواده در کار و کاسبی اون مستقیما و غیر مستقیم موثر هستن. یکی از رفتارای کار و کاسبی عباس برزگر در میدون گردشگری، ایجاد مساوات و عدالت میان ارائه دهنده گان کالا و خدمات به بیزبنس ویه طوری که فعالان تجاری که با اون کار می کنن، همیشه به رسانه ها درباره قصد پاک و قدرشناسی عباس صحبت کردن.

عباس برزگر حالا یکی از جذابیتای گردشگری جنوب  کشور رو داراس که به در بین ۱۶ جاذبه گردشگری و تاریخی مهم ایران، رتبه ششم رو در سال ۹۲ به خود اختصاص داد. اون البته پیش بینی می کنه این جایگاه رو با در نظر گرفتن علاقه وافر و روافزون گردشگران خارجی به زندگی دهاتی و سنتی حتی به رتبه اول تا چند سال آینده هم برسونه.

عباس برزگر واسه کسب تجربه و آشنایی با بزرگان صنعت گردشگری رو به رشد دنیا، به بیشتر از ۳۰ کشور دنیا سفر کرده و حتی در نمایشگاه های معتبر گردشگری اروپا هم به عنوان یه فرد فعال، حضور پیدا کرده.

عباس برزگر معتقداست که در داهات، از هر  چیزی میشه درآمد زایی کرد.
حتی از کود الاغ و برگ درخت گردو که حتی از خود درخت گردو، ارزش بازاری بیش  تری داره.
ایشون قبلا گفته بود که کود الاغ رو کیلویی ۱۰ دلار به مشتریان غربی اش می فروشه و از اون به عنوان داروی آبریزش بینی و سرماخوردگی بیشتر از اندازه اروپاییا نام برده بود که به نظر می رسه با استقبال مشتریان پر و پا قرصش هم مواجه شده.

روش استقبال در دهکده گردشگری عباس برزگر

عباس برزگر، از هر فرصت و بستری واسه راضی نگهداشتن گردشگران استفاده می کنه.
اون فضایی رو جفت و جور می کنه تا وقتی گردشگران به خصوص گردشگران خارجی به دهکده اون می آٖیند، از زمان ورود تا خروج، لحظه های به یادماندنی تو ذهن اونا نقش ببنده. لحظه هایی که اصلا در هتلای پنج ستاره لوکس شمال تهران و مراکز استانا، نمیشه دید.

ایشون هنگام ورود گردشگران، با پرچم کشورشون به همراه دختر و همسرش به استقبال اونا رفته و خوش اومد گویی می کنه و حتی همونجوریکه در مستندایی که از اون در سالای گذشته منتشر شده، با دود و اسپند، اونا رو بدرقه می کنه.
بعضی از گردشگران خارجی، از بدرقه کردن اونا با کتاب قرآن کریم هم صحبت کردن.

عباس قبلا گفته بود که بعضی از گردشگران خارجی، به رسمی که در ایران هست، قرآن رو می بوسند و حتی روی سر خود قرار میدن و عکس می گیرن.

عباس برزگر، روش کار و کاسبی و روش استقبال خود از گردشگران رو از سبک و راه روشی می دونه که در داهات فرا گرفته و بخاطر این،‌ به دهاتی بودن خود می نازد و می بالد و شاید درک قشنگتر و خلاقانه از سبک زندگی یه دهاتی در مقابل سبک زندگی لوکس شهرنشینان بود که زمینه موفقیت باور نکردنی عباس رو در سالای گذشته در میدون گردشگری دهاتی درست کرد.

درسایی از دهکده گردشگری برزگر

۱-اقتصاد گردشگری: اولین درسی که میشه از دهکده گردشگری عباس برزگر در بوانات استان فارس گرفت، اهمیت بحث ای به نام اقتصاد گردشگری در پیشرفت پایدار و توان افزایی مردان و زنان دهاتی در این بخش س.  روشای توان افزایی دهات نشینان با به کار گیری ظرفیتای گردشگری، می  تونه موضوعات جالبی واسه فعالان گردشگری به خصوص دانشجویان این بخش باشه که به نقش درآمد زایی این فیلد در اقتصاد نفتی کشور، توجه کنن.

۲-ارزش افزوده: تولید ثروت و درآمد پایدار از کود الاغ گرفته تا ماست محلی و غذای ارگانیک و صنایع دستی سفالی که در این دهکده در اختیار گردشگران بین المللی قرار میگیره، همه بخشی از ظرفیتای ایجاد ارزش افزوده در خدمات عباس برزگر به مهمانانش رو نوید میده که این، پیام مهم صنعت گردشگری در ایرانه. با گردشگری دهاتی، میشه ارزش افزوده فراوون تولید کرد.

۳-مدیریت داشته ها: موفقیت جهانی دهکده گردشگری عباس برزگر نشون میده که میشه با کمترین امکانات و داشته های علمی و فناوری، بیشترین حد بازدهی و درامد رو در اختیار داشت و آوازه فعالیت رو به لونلی پلنت و خبرگزاریای داخلی و بین المللی رساند. خیلیا اینجور ظرفیتی رو در خونهای دهاتی خود دارن که باید به اون توجه کنن.

۴-اهمیت اطلاع رسانی: کار و کاسبی عباس برزگر گر چه بازتابای بین المللی داره، اما مجموعه فعالیت ایشون، با از دست دادن اطلاع رسانی دیجیتالی و غیر دیجیتالی همراه س. این موضوع باید مورد نظر فعالان گردشگری و کارآفرینان این بخش قرار بگیره که نقش دیحیتال توریسم (digital tourism) رو واسه تقویت برند خود در نظر داشته باشن.

۵-مدیریت خلاقیت: مدیریت خلاقیت (creativity management) در میدون گردشگری، خود یه رشته آکادمیکه که در این مطالعه موردی (دهکده گردشگری عباس برزگر) به ما می آموزد که چیجوری میشه با نوآوری در سرویس دهی به گردشگران، اونا رو واسه جذب حداکثری، تشویق کرد.
روش چیدمان اتاقا، روش پذیرایی، چگونگی استقبال و بدرقه گردشگران در این دهکده، در واقع نشون دهنده یه جور نوآوری خاص دهاتی و جذاب عباس واسه مهمانانشه که وفاداری (customer loyalty) اونا به این کار و کاسبی رو پیشرفت میده.

به امید اینکه از عباس برزگرای گردشگری دهاتی ایران بیشتر پشتیبانی شه.

. . 

یادتون باشه که واسه سفر به شهرهای جور واجور ایران و جهان می تونین از خدمات زورق و پین تا پین استفاده کنین.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان رو هر روز در دنیای سفر و آرزو سفر دنبال کنین.