در خیلی از نقاط جهان سینماروها به فیلم جنگی علاقه زیادی دارن و کشور ما هم از این قانون مستثنی نیس.
در این فیلما، جربزه سربازان و صحنه های خوفناک خشونت و مرگ ما رو به فکر در مورد مرگبار بودن رفتن به جنگ وا می دارن حتی وقتی که این غیرضروری به نظر می رسه. بدون توجه به دیدگاه های شخصی، فیلمای جنگی که از رادار سینماروها دور می مانند هم از این قانون مستثنی نیستن.

هر چند هر ساله چند فیلم جنگی شاخص و موفق ساخته شده و خیلی از سینماروها فرصت تماشای اونا رو پیدا می کنن اما یه سریای دیگه از فیلمای ژانر جنگی هم هستن که ،بر خلاف زیباییا و جذابیت هاشون، کمتر روش زوم شده و ندیده گرفته می شن.
با این وجود فهرست کردن فیلمای جنگی دیدنی که هیچ کسی از اونا صحبت نمی کنه کار سختیه. وقتی از کنار فیلمای معروفی مانند «حالا آخر»، «نجات سرباز رایان»، «دانکرک» و «ستیغ اره ای» می گذریم نام بردن از دیگر فیلمای جنگی سخت می شه چون فیلمایی که گفته شد در واقع نماد ژانر فیلم جنگی هستن.

در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ عنوان فیلم جنگی کمتر شناخته شده اما جذاب و دیدنی از کارگردانانی مشهور مانند ژان ژاک آنو، برایان دی پالما و ورنر هرزوگ آشنا کنیم که هر چند کمتر مورد توجه قرار گرفتن اما از بهترین فیلمای ژانر جنگی به حساب میان. اگه از طرفداران فیلمای جنگی هستین مطمئن باشین که تماشای ۱۰ فیلم زیر شما رو راضی می کنه.

۱۰- دشمن پشت دروازه ها (ژان ژاک آنو،۲۰۰۱)

تنها فیلمسازی مانند ژان ژاک آنو که ساخت فیلمای «جستجو واسه آتیش» (Quest for Fire) و «نام گل رُز» (The Name of The Rose) رو در کارنامه داره می تونه دوئل افسانه ای بین دو یدونه تیرانداز در جنگ جهانی دوم رو به یه داستان تراژیک عاشقانه در جنگ استالینگراد تبدیل کنه.
جود لا و ژوزف فاینس تو یه جبهه مشترک جنگ قرار دارن اما وقتی که پای راشل ویز به میان میاد به دشمن هم تبدیل می شن چون هر دوی اونا عاشق اون شدن. اد هریس رو هم به این مثلث اضافه کنین که واسه نابود کردن یدونه تیرانداز افسانه ای روسا که افسران آلمانی رو شکار می کنه به میدون استالینگراد اومده و در آخر با شاهکاری از تنش و نبردی با واقع نمایی خیره کننده روبرو میشین.

بهترین جنبه فیلم جنگی «دشمن پشت دروازه ها» (Enemy at the Gates) نشون دادن وجود واقعی یه جنگ بزرگ و روابط آدم هایه که در متن این جنگ شکل میگیره؛ در شهری که زیر بمبارانای سنگین نابود شده.
آرنو که از تموم ترفندهای موجود در کتابش خوب استفاده کرده، تونسته یه فیلم جنگی هوشمندانه اما کمتر روش زوم شده بسازه که سرنوشتی مشابه دیگر آثار تازه اون پیدا می کنه.
با بازیای خیره کننده بعضی از بهترین بازیگران اون زمان هالیوود، «دشمن پشت دروازه ها» ارزش بیشتر از یه بار تماشا رو هم داره.

۹- تریاژ (دانیس تانوویچ، ۲۰۰۹)

پس از کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبون واسه فیلم «سرزمین هیچکی» (No Man’s Land) در سال ۲۰۰۲، دانیس تانوویچ تونست در فضای هالیوود نویسندگی و کارگردانی فیلم «تریاژ» (Triage) رو بدست آورد که در سال ۲۰۰۹ با تاثیر و سروصدایی بسیار ناچیز منتشر شد.
ناراحت کننده س که این درام جنگی دردناک و تراژیک از اون زمان تا حالا کمتر روش زوم شده چون کمتر فیلمی مانند اون تونسته استرس پس از حادثه رو به زیبایی و درستی به تصویر بکشه. در این فیلم کالین فارل نقش یه عکاس جنگی رو بازی می کنه که از کردستان عراق به خونه برگشته اما جنگی که در منطقه کردستان بین کوردها و حکومت صدام درگرفته، بیشتر از اون چیزی که مارک (کالین فارل) فکر میکنه روی اون تاثیر گذاشته.

وقتی که نامزدش النا (پز وگا) از پدربزرگش (کریستوفر لی) -که خود روانشناس و کهنه سرباز جنگه- درخواست کمک می کنه همه چیز کم کم افشا می شه.
«تریاژ» برخلاف دیگه فیلمای جنگی که روی نبردها و درگیریا تمرکز می کنن، به بررسی تاثیر جنگ و خونریزی بر روان آدما که بازماندگان جنگا با اون روبرو می شن می پردازه. فیلم جنگی «تریاژ» بیننده رو رها نمی کنه و البته یه فیلم با دیدگاه خوشبینانه هم نیس اما امید واسه برگشت به زندگی عادی با به کار گیری روابط خانوادگی شخصیت اصلی داستان رو زنده نگه می داره.

۸- استاپ- لاس (کیمبرلی پیرس، ۲۰۰۸)

این موضوع که کیمبرلی پیرس واسه ساخت دومین فیلمش پس از اولین تجربه کارگردانی اش یعنی «پسرها گریه نمی کنن» (Boys Don’t Cry) 9 سال صبر کرد سختی کار واسه کارگردانان زنی رو نشون میده که میخوان در هالیوود واسه خود جایی دست و پا کنن. در دومین تجربه کارگردانی خود، پیرس فیلم «استاپ-لاس» (Stop-Loss) رو ساخت که دوباره استعداد غیرقابل رد اونو به رخ میکشه. این فیلم داستان یه سرگروهبان جوون به نام برندون کینگ (رایان فیلیپ) رو روایت می کنه که به عنوان یه قهرمون از جنگ به خونه برمیگرده و تلاش داره با سختیای فراون زندگی عادی خود رو از سر بگیره اما یهو دوباره واسه جنگ در عراق فراخوانده می شه و این موضوع راه زندگی اونو دوباره تغییر میده.

این مطلب را هم بخوانید :   نقد فیلم خانم یایا ، عطاران، فرخ نژاد، پاتایا و مابقی قضایا

این درام جنگی ترسناک و واقع گرایانه در به نمایش گذاشتن فرهنگ جنگ در آمریکا بسیار دقیق و موشکافانه عمل کرده و نشون میده که چیجوری قهرمون ساختن از سربازان می تونه در ادامه زندگی واسه اونا دردسرساز و خراب کننده شه.
این فیلم با در نظر گرفتن بازیگران جوونی که در اون هستن و حتی ۱۰ سال پس از پایان حضور آمریکا در عراق هم بازم جذاب و اثر میذاره.
فیلمی اینطور که در برابر آزمایش زمان موفق عمل می کنه مطمئنا لیاقت تماشا و توجه رو داره.

۷- تائه گوک گی: برادری در جنگ (جی گیو کانگ، ۲۰۰۴)

این فیلم جنگی دردناک سینمای کره که در مورد جنگ دو کره س از اون دسته فیلم هاییه که طرفداران فیلمای جنگی خسته از فیلمای متمرکز بر جنگای آمریکا باید حتماً ببینن. فیلم «تائه گوک گی: برادری در جنگ» (Tae Guk Gi: The Brotherhood of War) داستان دو داداش رو روایت می کنه، جین تائه بزرگ تر و جین سئوک کوچکتر که واسه اعزام به خط مقدم جنگ انتخاب می شن.
جین تائه در تلاش واسه زنده نگه داشتن داداش کوچکتر خود در میدون جنگ، دست به کارای خطرناک و جسورانه ای می زنه. اما نه صحنه های مهیج و جنگ بلکه درگیری و تنش بین این دو برادره که تماشای این فیلم رو جذاب می سازه.

فیلم جنگی «تائه گوک گی: برادری در جنگ» در مورد خونواده ایه که جنگ باعث از هم پاشیدن اون شده و نه مرگ اخلاقیات هر دو طرف این جنگ. این فیلم در تحلیل و بررسی روابط دو داداش به یه عمق عاطفی بسیار موثر دست پیدا میکنه و زندگی عادی و خاطره انگیز روزمره خونواده قبل از شروع جنگ رو به عنوان مقیاسی در برابر شرایط الان جنگ به نمایش میذاره.
این فیلم جنگی کره ای ۱۴۰ دقیقه ای دارای صحنه های به یاد موندنی و حماسی مانند بهترین فیلمای جنگی هالیوودیه که لایه هایی از نوآوری، اصالت و احساسات به اون اضافه شده.

۶-  جربزه در زیر آتیش (ادوارد زویک، ۱۹۹۶)

ادوارد زویک با انتخاب مگ رایان واسه اجرای نقش سربازی که در جهت نجات اعضای تیم خود مرگ رو در آغوش میکشه، فیلمی در مورد جنگ خلیج فارس ساخت که واسه همیشه به یاد آورده می شه.
فیلم جنگی «جربزه در زیر آتیش» (Courage Under Fire) داستان مردی به نام قصد سرلینگ رو روایت می کنه که پس از مرگ شخصیت مگ رایان در میدون جنگ، به بررسی این موضوع می پردازه که ایشون پس از مرگ لیاقت دریافت مدال جربزه رو داره یا خیر.

ایشون در طول تحقیقات خود دروغای زیادی رو در مورد عملیاتی که مگ رایان در اون کشته شده معلوم می کنه و همه داستانای راست و دروغ افراد حاضر در این عملیات به صورت فلش بکایی بازگو می شه.
زویک در این فیلم نه فقط همه صحنه های مهیج رو به صورت سیستماتیک هماهنگ ساخته اما از راه برجسته سازی داستان نوشته شین دانکن به بررسی استرس پس از اتفاق و زخمای جنگ خلیج فارس می پردازه. فیلم جنگی «جربزه در زیر آتیش» هر چند در طول زمان فراموش شده اما مطمئنا لیاقت کشف شدن دوباره رو داره.

ادامه داره…

قسمت دوم این مطلب رو می تونین در این لینک بخونین.

با بهترین فیلمای جنگی تاریخ سینما آشنا شید

کامل ترین و بهترین فیلمای هر ژانر سینمایی تموم دوران رو بشناسین [قسمت اول]

۱۰ مورد از بهترین فیلمای سال ۲۰۱۸ تا حالا که شاید ندیده باشین [قسمت اول]

۵ باور اشتباه عادی درباره جنگ که فیلمای جنگی معروف به اذهان القا کردن