اما پنالتی زدن در جام جهانی باید یکی از استرس زا ترین و سخت ترین شرایطی باشه که یه بازیکن فوتبال می تونه با اون مواجه شه.
چشم کسایی که در استادیم هستن و میلیونا نفری که در حال تماشای مسابقه هستن، همه به شماس که توپ رو روی نقطه پنالتی بکارید، چند قدم به عقب وردارین و پس از نقشه ای دقیق که تو ذهن خود واسه عبور دادن توپ از دروازه بان می کشید، توپ رو به تور دروازه بچسبونین. شاید اگه آلمانی باشین نگرانی و اضطراب چندانی حس نکنین چون آلمانیا در مورد گل کردن پنالتیای خود بسیار موفق عمل کرده و در نزدیک به ۱۰۰ درصد موارد زدن پنالتی موفق عمل کردن. اما واسه هرکی دیگری این تجربه می تونه بسیار رنج آور و اعصاب خرد کن باشه.

اگه توپ رو به گل تبدیل کنین به قهرمون تیم و حتی کشورتون تبدیل میشین و اگه پنالتی رو از دست بدین هیچ وقت نه خودتون و نه طرفداران تیمتون این واقعه تلخ رو فراموش نمی کنین. چه در ضربات پنالتی انتهای بازی باشه و چه یه پنالتی معمولی در میونه بازی، زدن پنالتی در جام جهانی بدین معناست که امید همه یه ملت به ساق پاهای شماس و این همه فشار رو وقتی که پشت توپ وای میستین با تموم وجود حس می کنین. هیچ انسانی نمی تونه بدون هیچ سختی ای با این همه فشار کنار بیاد و به طور کاملً طبیعیه که بازیکنان زیر این همه فشار ترک ورداشته و پنالتی خود رو از دست بدن که هیچ وقت از خاطرها پاک نمیشه. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ پنالتی از دست رفته معروف تاریخ جام جهانی آشنا کنیم که در خاطرها باقی مونده ان.

۱۰- دیانا راث (۱۹۹۴)

شاید آمریکاییا چیز خیلی از بازی فوتبال ندونن اما در مورد مدیریت و براه انداختن جشن و پایکوبی بسیار استادن. مراسم افتتاحیه جام جهانی ۱۹۹۴ که در آمریکا برگزار می شد یه نمایش فوق العاده از بالاترین درجه هنر سازمان دهندگان مراسم بود. در مراسم افتتاحیه تماشاگر اجراهای فوق العاده از طرف خوانندگان، صدها رقصنده و هزاران پرچم بودیم که واسه همیشه در خاطرها باقی می مانند. اما دیانا راث هم در این مراسم حضور داشت و یه اجرای بسیار فوق العاده داشت. با این وجود مهارت نه خیلی بالای فوتبالی اون باعث شد که حضورش در این مراسم ماندگارتر از قبل شه.

در بخشی از این برنامه افتتاحیه، قرار بود راث از بین جمعیت رقصندها عبور کرده و یه ضربه پنالتی رو وارد دروازه کنه که در نتیجه اون دروازه به دو نیم تقسیم می شد که ً در نتیجه قدرت ضربه این خواننده بود. راث با حرکاتی مثل بالوتلی، دروازه بان رو فریب داد اما توپ اون در کمال ناباوری با فاصله از کنار دروازه بیرون رفت. دروازه بان تلاش کرد با حرکاتی خاص از خنده دار بودن این افتضاح کم کنه اما این اتفاق واسه خیلی از ترتیب دهندگان مراسم بسیار ناخوشایند بود و به ماندگارترین صحنه افتتاحیه این مسابقات تبدیل شد.

۹- لیونل مسی (۲۰۱۸)

این پنالتی از دست رفته البته اونطور که انتظار می رفت واسه مسی گرون نبود اما به دلیل عواقبی که در آخر بازی و تاثیری که به همه مسابقات داشت واسه همیشه در تاریخ فوتبال به یاد آورده می شه.
جام جهانی ۲۰۱۸ تقریباً آخرین فرصت واسه دو تن از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو، بود که بزرگ ترین افتخار فوتبالی رو از اونِ خود کنن که هر دو در این مهم موفق نشدن. چند روز قبل از این که آرژانتین با ایسلند مواجه بشه، رونالدو با یه کارکرد فوق العاده در برابر اسپانیا، منتقدانش رو به سکوت مجبور کرد و با گل کردن یه پنالتی، یه ضربه آزاد و یه گل زیبای دیگه، هت تریک فراموش نشدنی دیگری رو در کارنامه خود به ثبت برسونه. اون دیگه سهم خود رو انجام داده و حالا همه چشما به لیونل مسی خیره شده بود.

بازیکن بی مثال بارسلونا اما بر خلاف تلاشای فراوانش در این بازی، نتونست تاثیر زیادی روی بازی تیمش در مقابل بازیکنان سختکوش و پرشمار در فاز دفاعی ایسلند داشته باشه. اما وقتی که داور یه پنالتی به نفع اون و هم تیمی هاش اعلام کرد، به نظر می رسید که بهترین فرصت ممکن واسه این ستاره ۳۰ ساله به خاطر پیش بردن رویای قهرمانی خود در جام جهانی پیش اومده. اما شرایط اونطور که فکر می رفت پیش نرفته و لیونل مسی پنالتی خود رو زیادتر از اندازه به وسط دروازه نشونه رفت و دروازه بان ایسلند هم واسه گرفتن توپ کار خیلی سختی نداشت. ایسلند به چیزی که خواسته اش بود رسید و آرژانتین در موقعیت بدی در این گروه قرار گرفت که شاید بیشترین تاثیر رو در حذف شدن پایانی این تیم داشت.

این مطلب را هم بخوانید :   باشگاه انرژی مثبت ها : با رنگ های انرژی مثبت آشتی کنید

۸- زیکو (۱۹۸۶)

اگه شرایط کمی متفاوت پیش می رفت شاید برزیل قهرمانی مسابقات جام جهانی ۱۹۸۶ رو هم بدست می آورد. اونا در دور گروهی بازیای فوق العاده ای انجام داده و بدون حتی یه گل خورده خود رو به مرحله یه چهارم پایانی مقابل فرانسه رساندند. در اواخر نیمه دوم این بازی سرنوشت ساز بود که مغز متفکر میونه میدون برزیل، زیکو یهو باعث شد که داور یه پنالتی به سود تیم برزیل اعلام کرده و خود اون پشت توپ ایستاد. به عنوان یکی از گل زن ترین بازیکنان تاریخ برزیل، همه توقع داشتن که زیکو توپ رو در درون دروازه قرار داده و تیمش رو جلو بندازه.

اما ضربه نه عالی اون به سمت راست دروازه به وسیله دروازه بان فرانسه به بیرون فرستاده شد.هم تیمی هاش تلاش کردن توپ برگشتی رو به گل تبدیل کنن اما مدافعان فرانسوی مانع از انجام این کار شدن. زیکو در ضربات پنالتی تونست جبران کنه اما هم تیمی هاش توپ هاشون رو گل نکرده و در آخر تیم برزیل در ضربات پنالتی حذف شد.
پنالتی از دست رفته زیکو نقش مهمی در حذف شدن تیم قوی برزیل در این مسابقات داشت.

۷- خواکین (۲۰۰۲)

رویارویی اسپانیا با کره جنوبی در مرحله یه چهارم پایانی مسابقات جام جهانی ۲۰۰۲ واسه همیشه به دلایل زیادی در اذهان طرفداران این تیم باقی می مونه. اسپانیا می تونست خیلی راحت برنده این بازی باشه چون ۲ گل این تیم به سبک بجث برانگیزی مردود اعلام شدن. در آخر بازی با نتیجه مساوی به پایان رسیده و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد.
هر دو تیم بازی رو خوب شروع کردن و هر ۳ پنالتی اول دو تیم به گل تبدیل شد.
کره جنوبی پنالتی چهارم خود رو هم به گل تبدیل کرد و واسه زدن پنالتی چهارم اسپانیا خواکین پشت توپ ایستاد. خواکین اون زمان کمی مصدومیت داشت اما میخواس همراه تیمش باشه و پس از شروع خوب تیمش در مرحله گروهی، خود و هم تیمی هاش رو در مرحله نیمه پایانی ببینه.

اما ضربه پنالتی خواکین از قدرت و دقت کافی واسه تسلیم کردن لی وون جائه، دروازه بان کره جنوبی بهره مند نبود و اون با دورخیزی خیلی کم، ضربه ای آروم به توپ زد که دفع اون واسه جائه کار بسیار سختی نبود. با گل شدن پنالتی پنجم تیم کره جنوبی دیگه کار واسه اسپانیا تموم شده بود. هر چند پنالتی از دست رفته خواکین حکم حذف شدن اونا از جام رو صادر کرد اما تصمیمات بحث برانگیز داوری در بین مسابقه و وقت اضافه نقش اصلی رو در حذف این تیم بازی کرد.

۶- جیمی کرگر (۲۰۰۶)

اگه شما بودین و واسه موندن در جام جهانی به گل کردن یه پنالتی نیاز داشتین، این ضربه رو به کسی می دادین که ۲ برابر گلای تموم دوران بازیش به حریفان به خودشون گل زده باشه؟ این همون کاری بود که انگلیسیا تو یه چهارم پایانی جام جهانی ۲۰۰۶ انجام دادن. در بدترین و بدشانسانه ترین پنالتی تاریخ فوتبال ملی انگلیس، جیمی کرگر که نفر چهارم تیم واسه زدن ضربان پنالتی بود میخواس به موندن تیمش در مسابقات کمک کنه.
اونا تو یه مسابقه سخت برابر پرتغال به تساوی بدون گل رسیده بودن، بازی جنجالی که با اخراج وین رونی همراه بوده و اولین پنالتی تیم به وسیله فرانک لمپارد هم به وسیله دروازه بان کنترل شده بود.

اوون هارگریوز موفق شد پنالتی اش رو گل کنه اما استیون جرارد هم پنالتی خود رو از دست داد تا نوبت به جیمی کرگر برسه. از اون لحظاتی بود که قلب طرفداران انگلیس از استرس و اضطراب در گلوشون قرار گرفته بود و لحظاتی بعد این قلب شکسته شد.
مدافع تیم لیورپول توپ رو به سمت دروازه فرستاد و توپ بعد از برخورد به دستان ریکاردو، دروازه بان پرتغال،به تیرک افقی برخورد کرده و به سمت کرگر برگشت و در ادامه انگلیس از جام حذف شد.

ادامه داره…

۱۰ پنالتی از دست رفته معروف تاریخ جام جهانی که واسه همیشه موندگار شدن [قسمت دوم]

۱۰ زنگ تفریح: بدترین و ضعیف ترین تیمای تاریخ جام جهانی رو بشناسین

۵ مورد از بدترین اشتباهات داوری که سرنوشت بازیای جام جهانی رو عوض کرد

ماجرای جنجالی زنان گزارشگر و مفسر جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه چیه؟

۱۰ بازیکن برتر خط میانی حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رو بشناسین [قسمت اول]