زمانیکه سخن از شادی به میان میاد، تقریبا همه ما به لذتای آنی فکر می کنیم.
مثلا یه غذای بسیار مطبوع، یه کتاب خوب و یا یه روز بدون نگرانی در ساحل دریا رو به خاطر میاریم و این لذتا، دلیل ایجاد شادی در ما می شن اما بهتره بدونیم این حس خوشنودی موقتیه چون که تحقیقات گذشته نشون دادن شادی حقیقی و احساس رضایت از زندگی، کمی متفاوت با طرز فکر برشمرده شده.

در پژوهشی که در دانشگاه «پنسیلوانیا» و به وسیله محققی به نام «مارتین سلیگمن» انجام قبول کرد، صدها نفر از افراد بسته به روشای جورواجور گرفتن شادی در زندگی شون به سه گروه زیر تقسیم شدن:

زندگی لذتبخش: این گروه شادی رو در لذت بردن آنی می دادن. اونا طعم تموم لحظات زندگی رو خوب می چشن. از این آدما به «جویندگان هیجان» یاد می شه.

زندگی شلوغ و پرمشغله: افراد این گروه شادی رو با پیگیری احساسات خود و با سختکوشی بدست میارن و اونقدر غرق در این کار هستن که بعضی وقتا با سردی و بی تفاوتی روبرو شدن می شن اما همونجوریکه مشغول به مدیریت این روند هستن، انگار زمان به سرعت واسه شون سپری می شه.

زندگی با معنی: این گروه توانمندیای خود رو به چیزی که باور دارن هدایت کرده و واسه رسیدن به موقعیت بهتر تلاش می کنن. همین رسیدن به موقعیت بهتر در اونا ایجاد انگیزه می کنه.

نتیجه بررسیای «سلیگمن» نشون داد که گروه اول تجربه کمی از شادی رو به  این درحالیه که گروه های دوم و سوم، بسیار خوشحال هستن. تحقیق این پژوهشگر تنها یکی از هزاران مطالعه انجام شده در مورد شادیه.

آدمایی که در گروه های دوم و سوم قرار گرفتن، نکته مشترک مهمی دارن که به درستی شور و هیجان عمیق در اوناس که به توانمندتر کردن خودشون و جهان دور و بر شون میرسه. افراد خوشحال، بسیار هدف دار هستن و اگه می خواین جا پای اونا گذاشته و از عادات اونا خبردار شین ادامه متن رو دنبال کنین:

به جای اینکه در جایی بشینین و منتظر باشین که شادی به سراغ تون بیاد، خودتون شادی رو بوجود بیارین

هر ثانیه ای که وقت رو با انتظار واسه رسیدن به شادی تلف کنین، می تونین اون زمان رو به ایجاد شادی اختصاص بدین. شادترین آدما، خوش شانس ترین، ثروتمندترین و یا خوش چهره ترین افراد نیستن بلکه آدمایی هستن که واسه رسیدن به شادی تلاش می کنن. اگه می خواین خوشحال باشین باید اونو اولیت اول زندگی خود بذارین. مثلا وقتی که به بقیه کمک می کنین بیشتر از اینکه اونا رو خوشحال کنین، این احساس شادی و رضایتمندی در خودتون شکل میگیره.

دور و بریا خود رو هوشمندانه انتخاب کنین

شادی می تونه از فردی به بقیه انتقال پیدا کنه به خاطر همین هم بهتره دوستان و دور و بریا خود رو از بین افراد خوشحال انتخاب کنین. این کار دلیل ایجاد اعتماد به نفس بیشتر و تحریک خلاقیت تون می شه.
برعکس حضور در میان آدمایی با اندیشه های منفی دلیل می شه که اونا همیشه از مشکلات خود با شما صحبت کنن تا در خودشون احساس بهتری رو به وجود بیارن. حتی دوستی با یه فرد سیگاری، شما رو هم به یه سیگاری غیرفعال بدل می کنه.

به اندازه کافی بخوابین

وقتی که به اندازه کافی می خوابید، مواد شیمیایی مغز خوب سمومی که در طول روز دریافت می کنین رو خارج می کنه و دلیل بهبود وضعیت خلق و خو، دقیق شدن و فوکوس کردن وکنترل بهتر بر خودتون هم می شه.
وقتی که بعد از خواب کافی سرحال برمی خیزید، انرژی، دقیق شدن و فوکوس کردن وحافظه بهتری دارین.

نبود خواب کافی به افزایش ترشح هورمون استرس میرسه شاید به خاطر همین هم افراد خوشحال به اندازه کافی می خوابن.

در لحظه زندگی کنین

تفکر به گذشته با ایجاد احساس پشیمونی، انرژی شما رو نابود می کنه و فکر کردن به آینده هم دلیل اضطراب تون می شه.
وقتی که نتونین حقیقت محض حاضر در لحظه رو دریابید، شدنی نیس که بتونین خوشحال باشین.

واسه زندگی در لحظه دو کار رو انجام بدین: اول اینکه گذشته خود رو قبول کنه چون که اگه این کار رو انجام ندین، همین گذشته (چه خوب و چه بد)، آینده شما رو هم شکل میده. دوم، قبول کنین که هیچ اطمینانی در آینده وجود نداره و نگرانی هیچ مکانی در حالا و حالا نداره. «مارک تواین»، نویسنده و طنزپرداز آمریکایی در این باره اینجور گفت: “نگرانی مانند پرداخت بدهیه که هنوز بدهکار نشدین.”

این مطلب را هم بخوانید :   ۱۰ پنالتی از دست رفته معروف تاریخ جام جهانی که برای همیشه ماندگار شدند [قسمت اول]

یاد بگیرین که خودتون رو دوست داشته باشین

خیلی از ما عادت به ستودن دوستان و آشنایان خود داریم اما از انجام این کار در مورد خودمون دوری می کنیم.
چیزی که هستین رو قبول کنین و از توانمندیای خود تشکر به عمل بیارین. خیلی از تحقیقات و پژوهشا نشون میدن، این کار به انتخاب بهتر در زندگی، افزایش سلامت روان افراد و کاهش تمایل عقب انداختن کارا میرسه.

شکرگزار چیزی که به شما تعلق داره باشین

این کار می تونه دلیل بهتر شدن اخلاق شما شه چون که ترشح هورمون کورتیزول رو تا ۲۳ درصد کم می کنه.
در مطالعه ای که به وسیله فردی به نام «دیویس» و در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد نشون داده شد، شکرگزاری روزانه در بهتر شدن وضعیت خلقی افراد موثر بوده، سطح انرژی رو اضافه و به سلامت جسمی میرسه. کاهش ترشح یکی از هورمونای استرس یعنی کورتیزول از دلایل اصلی این روند هستش.

ورزش کنین

حرکت دادن بدن دست کم به مدت ۱۰ دقیقه در روز، دلیل آزاد شدن یکی از انتقال دهنده عصبی به نام «گاما آمینوبوتیریک اسید» شده، به آرامش مغز کمک کرده و ضربانا رو هم در کنترل نگه می داره.
افراد خوشحال از این آگاه هستن و به خاطر همین هم به با ورزش به بهتر شدن وضعیت خلقی خود مبادرت می کنن.

ببخشین اما یادتون نره

در میان افراد خوشحال که از زندگی خود هم رضایت دارن، شعار معروفی هست.
اونا می گن: “باری اولی که فردی منو گول می زنه، اونه که باید خجالت بکشه، اما بار دوم خودم هستم که شرمنده می شم.” این افراد با اینکه از یاد نمیبرن اما بقیه رو می بخشن. نبود بخشش دلیل ایجاد عکس العملای استرس آور می شه و همین استرس به سلامت روان فرد و در آخر نبود شادی اون می رسه.

البته بخشیدن دیگری بدون معنا نیس که واسه بار دوم به همون فرد فرصت بدین که سرتون رو کلاه بزاره بلکه بدون این دست اون دست کردن خود رو از اون جریان خارج کرده و از آینده و سلامت خود مراقبت کنین.

با احساسات خود رابطه برقرار کنین

با توجه و اهمیت دادن به احساسات تون، به بهتر شدن وضعیت اخلاق خود کمک می کنین. در مطالعه ای نشون داده شد که میان طولانی تر شدن عمر و بیان احساسات رابطه تنگاتنگی هست.
در این تحقیق به اثبات رسید آدمایی که بیشتر از ۱۰۰ سال عمر می کنن در مقایسه با بقیه، بیشتر به بیان احساسات شون اهمیت دادن.

تنها بر چیزی که قادر به کنترلش هستین تمرکز کنین

یکی از دلایل خوشحال بودن بعضی از افراد اینه که تنها بر چیزی که قادر به کنترل اون هستن تمرکز می کنن. مثلا اگه زمان طولانی واسه رسیدن به محل کارشون می پیمایند، از این زمان واسه گوش دادن به کتابای صوتی استفاده می کنن.

تفکر رو به رشد داشته باشین

هسته مرکزی رفتارای افراد اونا رو به دو گروه آدمایی با «طرز تفکر ثابت» و «رو به رشد» تقسیم می کنه.
در تفکر اول تصور می کنین که امکان تغییر وجود نداره و این دلیل می شه در زمان برخورد با مشکلات ناامید شید.

آدمایی با طرز تفکرهای رو به رشد، باور دارن که می تونن با تلاش بیشتر وضعیت رو بهبود بخشن. اونا از تغییر استقبال می کنن، چالشای زندگی رو در آغوش گرفته و از هر کدوم چیز جدیدی می آموزند.

همه این موارد رو در کنار هم بذارین

انجام همه کارایی که برشمرده شدن نه فقط بر اندازه شادی و رضایتمندی شما در زندگی اضافه می کنن بلکه از شما فرد بهتری هم میسازن. می تونین بعضی از این موارد رو برگزیده و در انجام اونا واسه خود تفریحاتی رو هم به وجود بیارین.