ظاهر افراد می تونه گول زننده باشه اما بعضی وقتا ظاهر می تونه چیزای زیادی در مورد ویژگیای شخصیتی افراد معلوم کنه.
تحقیقات گسترده و فراوون نشون میده که افراد فقط به نگاه کردن به شما می تونن بگن چیجوری شخصیتی دارین، چقدر باهوش هستین و چه تمایلات جنسی دارین. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با تعدادی از این تحقیقات و یافته های اونا آشنا کنیم که نشون میدن ظاهر شما می تونه نقش مهمی در افشای رازهای داخلی و ویژگیای شخصیتی تون باشه.

چقدر در مقابل یه تجربه جدید پذیرا هستین؟

در سال ۲۰۱۵، محققان از دانشجوایان دانشگاهی در چین خواستن که با نگاه به چند عکس سلفی تلاش کنن ویژگیای شخصیتی آدمایی که در عکسا بودن رو آزمایش کنن. در همین اثنا، آدمایی که عکس اونا در اختیار دانشجویان قرار گرفته بود به سوالایی در مورد شخصیت خود جواب می دادن. در بیشتر موارد دانشجویان در برآورد ویژگیای شخصیتی افراد ناموفق بودن. اما یکی از دقیق ترین ارزیابیایی که به وسیله اونا انجام شد مربوط به احساسات مثبت در سلفیا بود که نشون می داد افراد در برابر یه تجربه دید بسیار پذیرا هستن.

چه تمایلات جنسی دارین؟

تو یه مطالعه کوچیک در سال ۲۰۰۸، ۹۰ مرد و زن به عکسایی که از صورت چند مرد جفت و جور شده بود نگه کرده که نیمی تمایلات جنسی عادی داشته و نیمی هم همجنسگرا بودن. یافته ها نشون داد که به صورت میانگین افراد در تشخیص تمایلات جنسی صاحبان عکسا در کمتر از یه ثانیه موفق عمل کرده که ۵۷ درصد موارد رو شامل می شد، درصدی که ۷ درصد بیشتر از حدس شانسیه.

چقدر باهوش هستین؟

علم نشون میده که افراد می تونن بدرستی از روی یه گفتگو و تعامل کوتاه اندازه هوش شما رو آزمایش کنن. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷، انجام شد، از  ۱۸۲ دانشجو خواسته شد که در مورد یه موضوع مشخص به مدت ۵ دقیقه و به صورت دو نفره با هم صحبت کنن. به نصف این آدما به صورت پنهونی گفته شد که مانند افراد باهوش و توانا رفتار کنن در حالی که به نیم دیگه اینجور موضوعی اطلاع رسانی نشده بود. بعد از همه این تعاملات فیلم گرفته شد.
بعد از افراد خواسته شد که به فرد مقابل خود از دید هوش نمره بدن. بعد از ۲۰ نفر دیگه خواسته شد که فیلمای گرفته شده رو نگاه کنن.

در آخر مشخص شد که افراد حاضر در گفتگوها قادر نبودن به صورت دقیق اندازه هوش طرف مقابلشون رو آزمایش کنن. اما آدمایی که فیلما رو نگاه می کردن موفقیت نسبی در این برآورد داشتن اما فقط در مواردی که به بررسی ویدیوهای آدمایی می پرداختن که به اونا گفته شده بود مانند افراد باهوش و توانا رفتار کنن. از این رو محققان نتیجه گرفتن که باهوش بودن یا نبودن افراد می تونه از راه مدیریت رفتار و ظاهر در تعاملات اجتماعی کرد بیشتر یا کمتری داشته باشه.

چقدر بداخلاق هستین؟

مطالعه ای کوچیک در کانادا و در سال ۲۰۰۹ با کمک زنان دارای تحصیلات کارشناسی نشون داد که روی هم رفته اونا فقط با نگاه کردن به عکسای ۳۷ مرد به مدت ۳۹ میلی ثانیه می تونستن افراد دارای ویژگی شخصیتی خشونت رو حدس بزنن. این عکسا مردان نامبرده رو در حال انجام یه بازی کامپیوتری نشون می داد که در اون می تونستن از دیگر بازیکنان امتیاز بدزدند.

علاوه بر این محققان به این نتیجه رسیدن که بین مردان دارای صورتای پهن تر (در مقایسه با ارتفاع صورت) و اندازه خشونت اونا از دیدگاه زنان رابطه مستقیمی هست و به این نتیجه رسیدن که این موضوع می تونه بدین دلیل باشه که واکنشای خشن در صورت شامل پایین آوردن ابروها و بالا بردن لب بالاست که نسبت پهنا به ارتفاع صورت رو بالا می بره.

به عنوان یه رهبر چه مقدار توانا هستین؟

در سال ۲۰۱۰، از تعدادی فرد دارای مدرک کارشناسی خواسته شد که به عکسایی از ۱۰۰ نفر شاغل تو یه شرکت حقوقی نگاه کرده و اونا رو از دید ویژگیای شخصیتی مانند سلطه گرایی، بلوغ صورت، دوست داشتنی بودن و قابل اطمینان بودن رتبه بندی کنن. بعد محققان نمرات افراد در سلطه گرایی و بلوغ صورت رو با هم ترکیب کردن تا یه نمره واحد «قدرت» بدست آید و نمرات افراد در بخش دوست داشتنی بودن و قابل اعتماد بودن رو هم واسه نمره واحد «گرم بودن» با هم ترکیب کردن.

آدمایی که نمره بیشتری در بخش قدرت به دست آورده بودن بیشتر موسساتی رو رهبری می کردن که سوددهی بالایی داشتن. حتی عجیب تر این که، وقتی از افراد خواسته شد به آلبوم هرساله یه دانشگاه از ۷۳ نفر از اعضای کادر اداری که خیلی از اونا مربوط نیم قرن پیش گرفته شده بودن نگاه کنن هم نتیجه های برابری بدست اومد.

این مطلب را هم بخوانید :   با چند ترفند روانشناختی ساده، مچ دروغگوها را بگیرید

چقدر برونگرا هستین؟

فقط در ۵۰ میلی ثانیه، بیشتر افراد می تونن پیش بینی کنن که شما برونگرا هستین و خود رو برونگرا میدونید. براساس تحقیق کوچیکی که در سال ۲۰۰۹ به وسیله محققان آلمانی انجام شد از آدمایی خواسته شد که به تصاویری از چهره صدها نفر نگاه کرده و بعد در مورد ویژگیای شخصیتی متفاوت به اونا نمره دهی کنن. به دلیل این که افراد برونگرا واکنشا و ژستای شادتری در عکسا می گرفتن تشخیص اونا تقریباً کاری آسون بود. بیشتر افراد هنگام عکس گرفتن لبخند میزنن اما افراد درونگرا کمتر این کار رو انجام میدن و در این از مهارت کمتری برخودار بوده و به روشی متفاوت از برونگرایان این ویژگی رو میدن.

چه مقدار ضعیف هستین؟

افراد در تشخیص ویژگیای شخصیتی بقیه براساس سبک راه رفتن بسیار ناموفق هستن اما به گفته محققان، بعضی افراد خاص و به عبارت دقیق تر، افراد دیوونه می تونن آسیب پذیری یه شخص رو فقط با نگاه کردن به روش راه رفتن اون واسه چند دقیقه تشخیص بدن. مثلا، در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد مشخص گردید زندانیانی که در مورد دیوونگی نمرات بالایی دریافت کرده بودن می تونستن خیلی راحت آدمایی که در گذشته قربونی عملی خشن شده بودن رو فقط از روی سبک راه رفتنشون مشخص کنن. بدیش اینه تغییر دادن روش راه رفتن کار بسیار سختیه از این رو افراد ضعیف خیلی راحت نمی تونن این نقطه ضعف خود رو از افراد دیوونه مخفی کنن.

چقدر مذهبی هستین؟

افراد می تونن فقط با نگاه کردن به شما بگن که چقدر مذهبی هستین. براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، به صورت میانگین ۱۲۳ شرکت کننده خوب تونستن اندازه مذهبی بودن ۱۱۳ نفر دیگه رو فقط با تماشای عکس کاملشان حدس بزنن. از آدمایی که عکس اونا گرفته شده بود و هم اینکه ۳ نفری که خوب اونا رو می شناختند خواسته شده بود که اندازه مذهبی بودن اونا رو براساس یه پرسشنامه مشخص کنن.

وقتی که این یافته ها با حدسیات شرکت کنندگان مطابقت داده شد، مشخص گردید که افراد خندان، انرژیک و مرتب در بیشتر موارد نسبت به بقیه مذهبی تر هستن. حتی اندازه برونگرا بودن، دوست داشتنی بودن، پذیرا بودن و اعتماد به نفس افراد هم به وسیله شرکت کنندگان و فقط از روی عکس اونا مشخص گردید.

چقدر خودشیفته هستین؟

غرور از اون دسته ویژگیای شخصیتیه که مخفی کردن اون بسیار سخته. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، از ۱۶۰ نفر خواسته شد که تستایی مربوط به شخصیت شناسی رو بکنن که یکی از موارد اون به غرور مربوط می شد.
هم اینکه از ۳ نفر از نزدیکان این افراد خواسته شد که به سوالایی مشابه در مورد ویژگیای شخصیتی اینا جواب بدن. بعد ۷ نفر دیگه فقط با نگاه کردن به این افراد تلاش کردن که ویژگیای شخصیتی اونا رو حدس بزنن.

یافته ها نشون داد که روی هم رفته، کسایی که عکسا رو تماشا می کردن تنها براساس ویژگیای ظاهری می تونستن خودشیفته بودن افراد رو تشخیص بدن. از ویژگیای ظاهری این افراد میشه به ظاهر مرتب و تمیز، زرق و برق، لباسای جلب توجه کننده، آرایش غلیظ و لباسای گرانقیمت اشاره کرد.
براساس این تحقیقات مشخص شد که افراد خود عاشق به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه ظاهر خود رو طوری تغییر میدن که انگیزه ها و تمایلات غرور شون رو بروز میده.

چیجوری از روی ظاهر آدما به شخصیت داخلی اونا پی ببریم؟

تست روانشناسی : یکی از گزینه‌های عکس زیر رو انتخاب کنین تا بگیم چه شخصیتی دارین؟

از عقابی تا رومی؛ شکل بینی در مورد شخصیت شما چه میگه؟

میز کار شما چه رازهایی رو درباره شخصیت تون برملا می کنه؟