در اوایل ۱۹۵۰ ساکنین محلی ساحل شهر “میناماتا” در استان “کوماموتو” در ژاپن متوجه رفتارای عجیب و غریبی در حیوانات اون منطقه شدن. گربه‌ها حرکاتی عصبی از خودشون نشون می‌دادن و یهویی جیغ می‌کشیدن، پرندگان از آسمون سقوط می‌کردن و علایم مریضی هم اینکه در ماهیها و صدفها هم مشاهده شد که جزء مهمی در برنامهٔ غذایی قشر ماهیگیران بود. مردم محلی نام این مریضی رو در اول مریضی “رقص گربه‌ها” نامیده بودن.

علایم این مریضی با مشکلاتی در راه رفتن، سخن گفتن، بینائی، شنوائی، بی‌حسی اعضای بدن، گرفتگی عضلانی و هم اینکه ازدست دادن هوشیاری و تعادل در ساکنین این منطقه در سال ۱۹۵۶ شروع شد.در روز اول ماه مه سال ۱۹۵۶ میلادی، مدیر بیمارستان کارخانه شرکت “چیسو “در شهر “میناماتا” به مقامات محلی بهداشت عمومی “گسترش یه مریضی نامعلوم سیستم اعصاب مرکزی”رو گزارش کرد.
تیم تحقیقاتی دانشگاه کوماموتو دریافت که عامل مریضی می‌بایست مسمومیت غذائی در اثر فلزات سنگین باشه.

در آخرً پس از یه مدت کشف شد که عامل اصلی مریضی میناماتا مصرف مواد غذائی آلوده به جیوه آلی بوده‌است.شرکت چیسو مواد زاید فلزی سنگین رو به داخل دریا خالی میکرده‌است. این شرکت ترکیبات سولفات جیوه رو به عنوان کاتالیزور در سنتز استالدهید بکار می‌برد. یکی از اجناس این عکس العمل، متیل جیوه، یه ترکیب آلی و بسیار سمی جیوه بوده‌است. هرچند پس از کشف دلیل مریضی، شرکت چیسو اعلام کرد فیلتری رو واسه تصفیه فاضلاب صنعتی تعبیه کرده، اما این کارخانه به کار گیری این عکس العمل سنتزی و روونه کردن جیوه سمی به آب دریا رو تا سال ۱۹۶۸ میلادی ادامه داد و تلاشهای قربانیان مریضی و مردم محلی در متوقف کردن روند آلودگی تا اون زمان بی نتیجه موند.

بعدا مشخص گردید فیلتر نصب شده در پاکسازی آب از جیوه آلی بی تاثیر بوده‌است.تا ماه مارس سال ۲۰۰۱، ۲۲۶۵ تن به طور رسمی به عنوان قربونی مریضی میناماتا تایید شده‌ان. از این تعداد، ۱۷۸۴ نفر جون خود رو از دست داده‌ان. خیلی از قربانیان مریضی میناماتا در سالهای دور با بی عدالتی و رانده از جامعه مواجه بوده‌ان و تا مدت زیادی هم در دهه شصت میلادی مردم عادی مریضی اونا رو واگیردار فرض می‌کرده‌ان. یکی از دلائل این بی عدالتی این بوده‌است که خیلی از مردم محلی به شرکت چیسو به عنوان منبع کسب درآمد خود وفادار بوده و مدافع سیاستهای اون بوده‌ان. در روز اول ماه مه سال ۲۰۱۰ میلادی یوکیو هاتویامانخست وزیر وقت کشور ژاپن با شرکت در مراسم پنجاه و چهارمین سالگرد کشف این مریضی گفت، مسئله مریضی میناماتا رو پایان یافته تلقی نمی‌کنیم.

این مطلب را هم بخوانید :   خرید تابلو عکس

ایشون اولیننخست وزیر ژاپن بود که در این مراسم یادبود شرکت کرده و از همه قربانیان و رنج دیدگان این مریضی، معذرت می کنی.

میناماتا(minamata) آخرین کتاب یوجین اسمیت، عکاس فقید آمریکاییه روایت مقابله ماهیگیران و کشاورزان ژاپنیه با شرکت چیسو،که آگاهانه دریا رو آلوده میکردند .بر روی جلد کتاب با حروف بزرگ نوشته شده ((داستان مسمومیت یک شهر و مردمانی که و پایداری دلیرانه رو برگزیدند)) .یوجین اسمیت در مقدمه کتاب خود نوشته :

این کتاب بی طرفانه نیست ،از سر شوریدگی آفریده شده.