از صدفای حلزونی و استخوانا گرفته تا بیت کوین و پول الکترونیک، پول مورد استفاده آدما از شکل اولیش در دوران باستان تا به امروز تغییرات زیادی کرده. با اینکه سکه ها و اسکناسای امروزی و کارتای اعتباری کاربرد زیادی دارن و تقریبا در همه جا پذیرفته شدن، اما هنوزم در بعضی نقاط دنیا از چیزای عجیبی به عنوان روشی واسه پرداخت استفاده می شه.

در ادامه به گلچینی از عجیب ترین چیزایی می پردازیم که در گذشته به عنوان پول کاربرد داشتن یا بازم استفاده می شن.

 

 

۱- خشتای ساخته شده از برگ چای

واسه دوره ای طولانی، از قرن نهم تا بیستم، خشتای ساخته شده از برگ چای فشرده شده به عنوان شکلی از پول در سرزمینایی مثل ترکمنستان، چین، مغولستان و بعضی از بخشای روسیه کاربردی گسترده داشتن. این خشتا در اشکال و اندازه های مختلفی ساخته می شدن. هم اینکه، کیفیت برگ چای مورد استفاده در خشتا متفاوت بود و همین مسأله عامل تعیین کننده ارزش خشت بود.

۲- ادرار

حتما عجیب به نظر می رسه اما در زندانا از ادرار به عنوان پول استفاده می شه.
زندانیان بعضی وقتا به طور تصادفی تحت آزمایش اعتیاد قرار می گیرن؛ اینطوری اگه مواد مخدر مصرف کرده باشن به دردسر می افتن. به خاطر همین ادرار زندانیایی که اعتیاد ندارن عوضش خدماتی دیگه مبادله می شه.

۳- شویندهای لباس

در بعضی نقاط دنیا شوینده لباس معروف تاید به عنوان پول در میان دلالان مواد مخدر استفاده می شه.
این ماده شوینده بسیار متداوله و فروختن اون کار ساده ایه. به خاطر همین اونو از فروشگاه ها می دزدند تا اونو با مواد مخدر مبادله کنن. مثلا، در بازار مشکی یه تاید ۴ کیلوگرمی به اندازه ۱۰ دلار ماده مخدر گل یا کوکایین ارزش داره.

۴- صلیب کاتانگا

به نظر می رسه این صلیبا مربوط به دوران باستان هستن اما واقعا این اشکال مسی در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در بخشایی از سرزمینی که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو اسمشه به عنوان پول استفاده می شدن. صلیبای کاتانگا در اندازه های مختلفی ساخته می شدن و هر یک به صورت میانگین در حدود ۲۰ سانتیمتر قطر و نزدیک به ۱ کیلوگرم وزن داشتن.

۵- سنگای رای

سنگای رای شاید بزرگ ترین پول استفاده شده در تاریخ هستن. از این سنگا در جزیره یاپ و در حدود سال ۵۰۰ میلادی استفاده می شد.
هر سنگ رای تاریخ خودشو داره؛ نکته ای که تعیین کننده ارزش مادی اون بود. هر چی ساخت و انتقال سنگ سخت تر بود، ارزش اون بیشتر می شد.

با اینکه پولای امروزی جانشین این سنگا شدن، اما ساکنان جزیره یاپ هنوز از این سنگا به عنوان پول در میان خودشون استفاده می کنن.

این مطلب را هم بخوانید :   با چند ترفند روانشناختی ساده، مچ دروغگوها را بگیرید

 

۶- مارهای لوبی

 

مردم لوبی از قبایل سرزمین غنا هستن و مارها نقش مهمی در فرهنگ اونا داشتن. مردم لوبی که به کار کشاورزی مشغول بودن، زمان زیادی رو در زمین هاشون سپری می کردن و در اونجا با مارهای زیادی مواجه می شدن. اونا مارهای آهنینی ساختن که در اصل واسه مراقبت از خود استفاده می شدن و بعدا به عنوان پول در میان مردم محلی کاربرد پیدا کردن.

۷- دندون دلفین

به سختی میشه باور کرد اما امروزه در بعضی نقاط جزایر سالومون از دندونای دلفینا به عنوان پول استفاده می شه.
طبق تحقیقات، آمار ثبت شده از تعداد دلفینایی که از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۳ به خاطر دندون هاشون کشته شدن بیشتر از ۱۵۴۰۰ بود.

۸- صدف

شاید صدفا زیباترین شکل پول در این فهرست هستن. پول صدفی روزگاری در همه قاره ها از جمله امریکا، آسیا، افریقا و استرالیا عادی بود. باستان شناسا دلایلی پیدا کردن که نشون میده دست کم از سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد، از صدفا به عنوان روشی واسه پرداخت استفاده می شد.
هنوزم در بعضی نقاط دورافتاده دنیا از صدف به عنوان پول استفاده می شه.

 

۹- نوک تیر

 

به کار گیری این پول باستانی در مناطق شمالی دریای سیاه عادی بوده و اولین برابر پول در این منطقه شناخته می شه.
ارزش نوک تیرها به دلیل مقاومت جنس برنزی اونا و کاربردشان به عنوان اسلحه بود. این پولا در اشکال مختلفی ساخته می شدن و در آخر شکلی مثل ماهی و دلفین پیدا کردن.

۱۰- پنیر پارمزان

مردم ایتالیا عاشق پنیر هستن. علاقه اونا به پنیر به قدریه که بانکای ایتالیایی پنیر پامزان رو به عنوان روشی واسه پرداخت قبول می کنن. از سال ۱۹۵۳، یه بانک محلی قرصای بزرگ پنیر پارمزان رو به عنوان وثیقه ای واسه وامای تجاری کوچیک قبول می کنه.

۱۱- در بطری

در بخشایی از کشور کامرون، درهای شیشه نوشیدنیا که با جایزه همراه هستن به عنوان پول استفاده می شه و به خاطر همین رقابت جدی ای در میان شرکتای تولید کننده نوشیدنی هست.