سال گذشته سالی بسیار موفق و دیوونه وار واسه دنیای تلویزیون و صنعت ساخت فیلم بود و بر خلاف همه رسواییا،جنبشای مهم، تغییرات در هالیوود و فراز و فرودهای تجارت سینما، یه چیز رو میشه با اطمینان گفت و اونم این که دنیای علمی تخیلی در سال گذشته یکی از بهترین و موفق ترین ژانرهای سینمایی و تلویزیونی بود. در روی پرده سینماها، «جنگ ستارگان» (Star Wars) به رکوردشکنیای خود ادامه می داد اما موفقیت واقعی و بزرگ تر این ژانر در تلویزیون ، روی صفحات نمایش خونگی با ساخت چندین سریال علمی تخیلی جذاب اتفاق افتاد.

سریال علمی تخیلی «پیشتازان فضا» (Star Trek) دوباره برگشته، «دکتر هو» (Doctor Who) رکوردهای جدیدی در مورد جذب تماشاگر ثبت کرده و چهره های جدید در سریالایی مانند «سرگذشت ندیمه» (The Handmaiden’s Tale) در جشنواره های تلویزیونی طوفان بپا کردن.این در حالیه که «چیزای عجیب تر» (Stranger Things) و «دور افتاده» (Outlander) به پدیده هایی در فرهنگ عامیانه جهان تبدیل شدن. این موفقیتا قدم بزرگی حساب می شه با در نظر گرفتن این که در سالای گذشته سریالای تلویزیونی علمی تخیلی طرفدار چندانی نداشتن.

اما با در نظر گرفتن تعدد ساختهایی تلویزیونی در ژانر علمی تخیلی که هر ساله میان بعضی از این سریالا بر خلاف زیباییا و لیاقت هاشون نامعلوم باقی مونده و کمتر مورد توجه قرار می گیرن. اینجوری در ادامه این مطلب شما رو به مطلب «۱۰ سریال علمی تخیلی کمتر دیده شده این روزا که حتماً باید ببینین» دعوت می کنیم.

۵- ۱۰۰

شاید کمی اختلاف باشه سریالی که بزودی فصل پنجم اون منتشر می شه رو سریالی «ندیده گرفته شده» یا «دیده نشده» نامید اما بر خلاف این که سریال علمی تخیلی «۱۰۰» طرفداران خاص خود رو داره اما کاهش تماشاگران سریالای شبکه CW بر این سریال هم موثر بوده.
این سریال در اول شباهت بسیاری به سریال «گمشدگان» (Lost) داشت و داستان اون در مورد تعدادی نوجوون رانده شده و محکومه که از یه پایگاه فضایی در حال مرگ به زمین متروکه فرستاده می شن تا ببینن که شرایط زندگی پس از یه فاجعه هسته ای بزرگ در این کره خاکی هست یا خیر.

شخصیتای خاص این جوانان درزمان اتفاقاتی که از همون لحظه ورود به زمین واسه اونا اتفاق می افته نمایان می شه و شخصیتای اصلی کم کم شکل می گیرن. چیزی که باعث می شه روی این شخصیتای جوون جدید سرمایه گذاری کنین داستان پردازی دقیق و قوی سریاله. شخصیتای جوون سریال دائم در شرایط سخت و مرگباری قرار گرفته که داستانایی هیجانی و گاه ترسناک رو به دنبال داره.
در فصل چهارم دیگه شخصیتای اصلی داستان به طور کاملً به شخصیتای قابلی تبدیل شده و در مورد مقابله با گروه های دشمن و مقابله واسه زنده موندن کارکشته می شن.

این اتفاق و تغییرات شخصیتی عجیب تو یه سفر عاطفی خطرناک و سراسر از احساسات شکل گرفت که واسه بیننده باورکردنی بوده و اونو با خود همراه می سازه. نسخه آینده زمین هم  بسیار پیچیده بوده همیشه بیننده رو متعجب می سازه. این زمین در ظاهر نسخه ای سبز از زمینِ «مکس دیوونه» (Mad Max) اما با پیشرفت داستان و حل شدن معماهایی زیاد، پرده از راز نابودی زمین در گذشته و کسایی که می تونن باعث جبران این ویرانی شن ورداشته می شه.
شاید بعضی از سریالای این شبکه نتونسته ان تماشاگران نوجوون رو به خود جذب کنن و جذابیت ابرقهرمانی لازم واسه جلب توجه این رده سنی رو نداشته باشن اما مطمئنا سریال علمی تخیلی «۱۰۰» از این قانون مستثنیه.

۴- رویاهای الکتریکی

روزی روزگاری سریال علمی تخیلی اپیزودیک «آینه تاریک» (Black Mirror) از کانال ۴ به عنوان یه سریال ندیده گرفته شده در نظر گرفته می شد اما در سال ۲۰۱۶ سرویس نتفلیکس این سریال رو بدست گرفته و به ادامه اون پرداخت که شناخت عمومی از این سریال و بردن جوایز زیاد از طرف اونو به دنبال داشت. شاید این موضوع واسه کانال بریتانیایی تولید کننده فصل اول داستان بسیار دردناک بوده باشه چون درزمان یه سال و قبل از قاپیده شدن به وسیله نتفلیکس نتونستن خود رو واسه ساخت فصل دوم اون راضی و آماده کنن.

البته اونا نقشه دیگری داشتن و اونم این بود که سرمایه خود رو صرف تولید یه سریال علمی تخیلی اپیزودیک دیگری کنن که این بار براساس آثار علمی تخیلی نخبه ای به نام فیلیپ کی دیک ساخته شده و برایان کرانستون و ران دی مور با به کار گیری بازیگرانی طراز اول جفت و جور کنندگی اونو رو دوش گرفته بودن. نتیجه کار همونجوریکه انتظار می رفت سریالی قوی و جذاب بود. با بودجه تولیدی قابل توجه و بهره بردن از نبوغ جمعی از بهترین کارگردانان بریتانیایی در هر اپیزود، دنیای علمی تخیلی متفاوت و جذابی در سریال «رویاهای الکتریکی» (Electric Dreams) خلق شد.
البته کیفیت بدون تاریخ مصرف داستان اورجینال سریال،بیشتر از هر عامل دیگری باعث شده که تماشای این سریال علمی تخیلی بسیار جذاب و لذت بخش باشه.

خیالپردازی دیوونه کننده دیک و احساسات و احساسات عمیقی که در سریال بیان می شه باعث شده که در هر اپیزود تماشاگر داستانی متفاوت با جذابیتی عالی باشیم. اما با این همه کیفیت و زیبای، هیچ کسی در مورد سریال علمی تخیلی «رویاهای الکتریکی» سخن نمی گه. کسایی که از طرفداران سریال «آینه تاریک» هستن و دنبال سریال مشابهی می گردن با دیدن این سریال حیرت زده شده و اونقدر اعتیادی به اون پیدا می کنن که می تونه باعث فراموشی «آینه تاریک» شه.

۳- کربن تغییر یافته

بعد از یه تبلیغات سنگین قبل از منتشر کردن، بسیاری انتظار دیدن سریال علمی تخیلی گرون سرویس نتفلیکس با عنوان «کربن تغییر یافته» (Altered Carbon) رو می کشیدن. اما پس از تماشای ۳ اپیزود اول به سرعت از طرفداران و تماشاگران اون کم شد و ادامه ساخت این سریال در هاله ای از ابهام موند. مایه تاسفه چون این تماشاگران دنیایی جذاب با جلوه های چشمی فوق العاده و مفاهیمی عمیق رو از دست دادن. داستان این سریال در زمان آینده اتفاق می افته، آینده ای که روح افراد روی دیسکای دیجیتالی ذخیره می شن و اینجوری مرگ تنها یه آسیب و مزاحمت و نه پایان همه چیز تلقی می شه.

این مطلب را هم بخوانید :   ۱۰ پنالتی از دست رفته معروف تاریخ جام جهانی که برای همیشه ماندگار شدند [قسمت اول]

جوئل کینامان در شکلی خاص نقش بدنی جدید از یه جایزه بگیر مرده در گذشته ای دور رو بازی می کنه که واسه پرده برداشتن از یه راز پیچیده دوباره به زندگی جسمی برگردونده می شه.
شخصیت اون بسیار دوست داشتنی بوده و حضور قوی فیزیکی اون خوب بر تماشاگر تاثیر میذاره.
ایشون مردی خوش قیافه و سرسخته که در نبردی کهکشانی و پر از حادثه و رابطه عاشقونه موفق به گذر از دشواریا شده و در زندگی جدید خود داستانی بزرگ تر و سخت تر واسه اون باز می شه.
البته این سریال هم بی اشکال نیس به خصوص در اپیزودهای اولیه که خوب مشخصه از «بلید رانر» (Blade Runner) کپی ورداری مفرطی انجام شده و سیر داستانی اونم در اول سریع و هضم اون سخته.

با این وجود دنیایی که ساخته شده بسیار جذاب و سرگرم کننده س و معنی اورجینال دیوونه کننده «تغییر بدن» اون به سبک روایتی بسیار عجیب و غریبی می رسه که پیچیدگیای خیره کننده ای داره.
در سطح ظاهری سریال، «کربن تغییر یافته» شامل جذابیت و زرق و برقی خیره کننده س که با جدیدترین تولیدات هالیوودی برابری می کنه.
از این رو بهتره به این سریال علمی تخیلی گرون اما جذاب شانس دوباره ای داده و به تماشای اون بشینین و منتظر بمونین تا ببینین که نتفلیکس در مورد فصل دوم این سریال چه تصمیمی می گیره.

۲- لژیون

کسایی که فکر میکردن نوآ هاولی، شو رانر سریال «فارگو» (Fargo) راهی بسیار تجاری تر رو در سریال «لژیون» (Legion) که اسپین آفی از «مردان ایکس» (X-Men) هستش در پیش می گیره، خیلی زود متوجه اشتباه خود شده و بعد از دیدن اپیزود آزمایشی این سریال فهمیدن بیشتر با یه سبک دیوید لینچی روبه رو هستن تا سبکی برایان سینگری. از همون اول مشخص بود که با داستانی پیچیده که در درون ذهن یه مریض روانی میگذره مواجهیم، معتاد سابقی که قدرتایی مخفی و نامعلوم در درون خود داره و با یه موجود خیالی ترسناک دست به گریبانه. این سریال علمی تخیلی از اون دسته سریال هاییه که توجه و دقت کامل شما رو می خواد و داستان چندوجهی و جذاب اون تماشاگری که توجه کافی داشته باشه رو در خود غرق می کنه.

این سریال داستانی ذاتاً ساده داره و در اون سرگذشت مردی بحران زده روایت می شه که تلاش داره هیولای درون خود رو شکست دهد و این وسط داستانی احساسی هم اتفاق می افته که راشل کلر در مرکز اون قرار داره.
«لژیون» ویژگیای اورجینال عجیب ای داشته و بهترین بازی آدری پلازا رو هم در این سریال تماشاگر هستیم.
هاولی از اون دستان پردازهای خلاق دنیای تلویزیونه که با سریال «لژیون» نه فقط سریالی متفاوت ساخته بلکه سریالی اون سریالیه که باید حتماً ببینین و تموم! اگه دنبال سریال علمی تخیلی متفاوتی هستین درست اومدید!

۱- فضای باز

سریال علمی تخیلی «فضای باز» (The Expanse) براساس یه سری کتاب قابل احترام به همین نام ساخته شده و با پرداخت تلویزیونی شبکه Syfy ما رو به دنیایی در آینده می بره که پر از پیچیدگیای سیاسی، جنگای نزدیک الوقوع و پیچیدگیا و وارونگیای داستانی حیرت آوره. اگه بگیم این سریال نسخه علمی تخیلی سریال «بازی تاج و تخت» است پربیراه نگفته ایم چون به همون اندازه عمیق و پرمعنی و با جزییات فراوانه و از دید عاطفی شما رو درگیر خود می سازه. این سریال علمی تخیلی با تموم سریالای علمی تخیلی که الان در سرویسا و شبکه های تلویزیونی پخش می شه فرق داره.

«فضای باز» دارای اونقدر لایه های پیچیده داستانیه که ممکنه بیننده رو خسته کنه و از ادامه تماشای اون منصرف کنه اما کسایی که بازم به اون وفادار باقی بمونن، بعد از پایان فصل اول، اونو یکی از جذاب ترین سریالای علمی تخیلی که الان پخش می شه خواهید دونست که با بازیایی عجیب و در دنیایی بی اشکال و غنی بوجود اومده. مهیج، تعلیق و حتی وحشت هم به زیبایی کامل در این سریال علمی تخیلی به تصویر کشیده شده و به دلیل وجود شخصیتای چند لایه در داستان تاثیر خیلی بیشتری از این سریال میگیرین. باحال این که در سریال «فضای باز» توماس جین نقش یه کارآگاه فضایی پر طاقت و سمج رو بازی می کنه و اگه حضور اون به تنهایی شما رو تشویق به تماشای این سریال نکنه پس عامل دیگری هم نخواد تونست شما رو به دادن فرصتی چند ساعته به این سریال راضی کنه.

۱۰ سریال ترسناک اما دیدنی که هیچ وقت نباید به تنهایی تماشا کنین

بهترین سریالای تلویزیونی سال ۲۰۱۷ که باید ببینین [قسمت اول]

۱۶ سریال تلویزیونی جدید و برتری که سال ۲۰۱۸ منتشر می شن